Snö i juli och renar i Tjäktja - Kungsleden del tre

2019-10-01 09:23:37
Resor - vandring
 
Snow in July and reindeers in Tjäktja - Kungsleden part three 
 
 
 
Vi vaknade upp i Alesjaure. Diskade i sjön. Tinade upp fingrarna igen i vantar. Och så packa ihop tältet och sovsäckarna ännu en gång. Foto: Lisa.
 
---
 
We woke up in Alesjaure. Dished in the lake. Thawed the fingerns in mittens. And packed the tent and sleeping bags again. Photo by Lisa.
 
 
Mot Tjäktja! Längs med älven Alesätno.
 
---
 
Towards Tjäktja! Alongside the river Alesätno.
 
 
Hej då fjällstugan!
 
---
 
Bye bye mountain hut!
 
 
Färskt rinnande vatten. Så obeskrivligt gott.
 
---
 
Freshly running water. So indescribable good.
 
 
Vi kämpade på. Ibland genom snö. Snö! I juli. Så knasigt. En brittisk dam var gullig och tog kort på oss vid de första snöfälten vi såg. Sedan blev det nästan vardagsmat.
 
---
 
We kept going. Sometimes through snow. Snow! In July. So very strange. A cute Brittish lady take photo of us at the first snow field we experienced. Later, we got used to it.
 
 
Fylla-på-vattenflaska-paus.
 
---
 
Refill-the-water-bottle-pause.
 
 
Vi vandrade svagt uppför genom rishedar och gräsängar. Letade efter renar men såg inga. :(
 
---
 
We hiked gently upwards through shrubs and grasslands. Looked for reindeers but didn't see any. :(
 
 
Över bron till Tjäktja fjällstuga. Där slog vi upp tältet. Och tvättade underkläderna i en liten å precis utanför tältet. 
 
---
 
Over the bridge to Tjäktja mountain hut. Where we camped. And washed our underwear in a small stream just by our tent.
 
 
Det var min tur att laga mat. Det blev kantarellrisotto. (Ingen borde vara förvånad - risotto är en av mina paradrätter). Tack Lisa för bild!
 
---
 
It was my time to cook dinner. Made chantarelle risotto. (No one should be suprised - love risotto). Thanks to Lisa for the pic.
 
 
Här såg vi renar! Men de var en bit bort. Jag och Lisa försökte gå närmare men blev osäkra på hur nära en får gå och betraktade dem bara på håll istället. Så fantastiskt fint. Sedan somnade vi, vaknade upp i ett moln och jag kände mig mer förkyld än jag hittills gjort på hela vandringen. Mer om det en annan gång!
 
---
 
We saw reindeers here! Some distance away, though. Lisa and I tried to approach them, but got insecure how close you are allowed to go, and decided to watch them from a distance. So very nice. Then, we fell asleep. Woke up in a cloud and I think I had a fever. More about that another time!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0