Soliga dagar i Sälka och Singi och sista vandringsdagen mot Kebnekaise

2019-10-06 19:41:05
Resor - vandring

Sunny days in Sälka and Singi and final hiking day towards Kebnekaise

Nämen god morgon god morgon från Sälka. Inte så dålig vy att vakna upp till, va?

---

Well good morning good morning from Sälka. Not a bad view to wake up to, right?

Vi hade ungefär 12 kilometers vandring framför oss för att nå Singi. Jag tror vi kom iväg runt klockan 9-10 varje dag. Ingen idé att stressa iväg.

We had about 12 kilometers of hiking in front of us to reach Singi. I think we started walking aroung 9-10 am every day. No point to rush off.

Vi sa hej då till Sälka och började gå genom en dal. Var nog den mest lättvandrade etappen hittills. Skönt att ha det mot slutet.

---

We said bye to Sälka and started to walk through a valley. Might be the most easy part of our hike so far. Nice to have that in the end.

Över broar och spångar. Omringade av de höga bergen. Lätt att känna sig lite på jorden och ödmjuk inför naturen då.

Over bridges and foot bridges. Surrounded by the high mountains. In relation to them, I felt small and humbled myself before the nature.

Vips så var vi framme i Singi. Satte upp tältet. Åt middag. Vilade.

---

Then poof, arrived in Singi. Set our camp. Had dinner. Rested.

Läste poesi och roliga små berättelser på toan. Några varnade för toaletternas stank i Sälka (tack jo vi vet). Andra berättade varifrån i världen de kom.

Read poetry and funny little stories at the toilet. Some warned other for the stank of the toilets in Sälka (thanks yes we know). Others mentioned where they came from.

Ny dag! Vår sista vandringsdag. Vi såg fram emot att snart kunna ha internet igen och få berätta för folk att vi levde och vad vi varit med om.

---

New day! Our last day of hiking. We looked forward to soon have access to internet again and tell people that we were alive and about our experiences.

Så, iväg! Bort från Kungsleden. Mot Keb! Breda dalar mestadels under vår 15 kilometer långa vandring. Och då och då såg vi glimtar av Kebnekaises toppar.

Off we went! Away from Kungsleden. Towards Keb! Mainly broad valleys during the 15 kilometers long hike. And from time to time we saw glimts of the peaks of Kebnekaise.

Vid en liten å gjorde vi som många andra och satte oss och vilade. Här testade jag också om jag hade tillgång till internet. Det hade jag. Mobilen fick alla möjliga tusen notifikationer på en och samma gång. Det gjorde mig så stressad att jag satte på flygplansläget direkt efter att ha berättat för mamma att vi levde och mådde bra.

---

By a small stream we took a break like many others. Here, I tested if I had access to internet. Which I had. I got thousands of different notifications simultaneously. It made me so stressed that I decided to put the flight mode on again after texting my mum that we were alive.

Vi knallade på. Varierade mellan att gå tysta i egna tankar och diskutera allt mellan himmel och jord, så som vi gjort hela veckan. Tänkte bakom varje krön att vi skulle se fjällstationen. Men nej. Bara att gå vidare. Vi såg en radiomast i fjärran. Längre fram en helikopter som antagligen kom med mat och andra förnödenheter. Och sedan. Fjällstugan. Omringad av tält med folk som var sugna på att bestiga Sveriges högsta berg.

We walked on. Alternated between walking in silence and to discuss everything and anything, like we had done thw entire week. After every crest we thought we would see the mountain hut. But no. Just to walk on. We saw a radio mast at a distance away. Later, a helicopter that maybe transported food and other supplies. And then. The hut. Surrounded by tent with people eager to climb the highest mountain of Sweden.

FRAMME! Vi slog upp tältet så nära stugan det möjligen var tillåtet. Fick använda spolande toalett. Vilken grej!

---

ARIIVED! We set our camp as close the hut as it was permitted. Got to use a flushing toilet. What a thing!

Lärde oss att en sådan här vandring får en att uppskatta saker mer. Som att sitta i en fåtölj. Vilken fantastisk grej. Så mjukt och skönt. Att få vara inomhus där luften är torr och inte fuktig. Att känna doften av mat kokad i kök inomhus. Oj oj oj.

Learned that such a hike makes you appreciate things more. Like sitting in an armchair. What a marvelous thing. So soft and nice. To be indoors where the air is dry and not damp. To smell food cooked in a kitchen. Wow wow wow.

För övrigt hade vi nog exeptionellt tur med vädret. Bara regnigt/vått en dag på hela veckan. Annars soligt och härligt.

---

By the way, we must have been extrordinary lucky weatherwise. Only one day with rain / being wet on the entire week. Otherwise sunny and nice.

Sista vandringen genomförd. Dagen efter tog vi helikopter sista sträckan och åkte buss till Kiruna. Men det tar vi en annan gång!

Last day of hike: check. The day after we passed the final part by helicopter and then took a bus to Kiruna. But that's a story for another time!