Sommarens dagar vid havet och på landet

2019-10-09 08:04:01
Min Dag
 
The summer days by the sea and in the countryside
 
 
 
Eftersom det börjar bli mörkt och kallt tänkte jag drömma mig tillbaka till i somras. Bara titta så härligt det var ↑. Nu ligger kastanjerna och löven på marken. Som de ska.
 
---
 
Since it starts to get dark and cold, I thought I would dream away to the summer. Just look how nice it was ↑. Now, the chestnuts and the leaves are on the ground. As they should
 
 
En solig dag satt jag med en lunchlåda från Saluhallen vid Bazarbron.
 
---
 
A sunny day I sat with a lunch box from Saluhallen by the Bazar bridge.
 
 
Hade Hådd som sällskap och pratade ikapp livet. Visade sig att vi hade varit i Hamburg samtidigt, men totalt ovetandes om den andres vistelseort. Typiskt. Hade känt mig så himla ensam i just Hamburg.
 
---
 
Hådd was my company and we catched up. It appeared that we had been in Hamburg simultaneously, but totally unaware about the other's whereabout. Typical. Had felt so lonely in Hamburg.
 
 
Läste bland annat Störst av allt. Innan jag såg tv-serien. Bra skådespelarinsatser. Speciellt från David Dencik. "Åh men han ÄR ju så BRA!" ropade jag flera gånger.
 
---
 
Among others, I read Quicksand. Before I watched the series. Good performances. Especially from David Dencik. "Oh he IS so GOOD!" I shouted several times.
 
 
Tillbringade en hel del dagar ute på landet. Hej hej Elsa-Sara.
 
---
 
Spent a lot of days in the countryside. Hi hi Elsa-Sara.
 
 
Hon går bara ut på sommaren. Solar magen. Njuter. Säkraste sommartecknet.
 
---
 
She's only outdoors in the summer. Sunny belly. Enyoing. The most certain sign of summer.
 
 
Åh så gott med sol.
 
---
 
Oh lovely sun.
 
 
Tidigt frukost i morgonsolen.
 
---
 
Early breakfast in the morning sun.
 
 
För sedan: ut till min bästa plats på jorden. Havet. Precis som för Tove Jansson och min mormor. Hade jag inte behövt äta middag och fylla på vattenflaskan hade jag kunnat stanna här hela dagen.
 
---
 
Cause later: go to my favorite place on earth. The sea. Just like for Tove Jansson and my grandma. If it wasn't for the need of dinner and refilling the water bottle, I could have stayed here all day.
 
 
Men. Sådana är behoven. Tillbaka till gräsmattan där jag har haft sandlåda, lekstuga och gungor när jag växte upp. Av det finns knappt något spår längre. Men pappas blommor (dahlior?) blommade så fint.
 
---
 
But. Such are the needs. Back to grass where I have had a sandbox, a playhouse, and swings when I grew up. Of these are no longer a trace. But dad's flowers (dahlias?) were blooming so nicely.
 
 
Grönsakerna också. Tog alltid med mig lite hem. Direkt från marken.
 
---
 
The vegetables too. Always brought some with me. Directly from the soil.
 
 
Bära tunna linnen utan att frysa. Hoppas jag kom ihåg att uppskatta det.
 
---
 
Wear thin cloth without freezing. Hope that I remembered to appreciate it.
 
 
Trots soligt väder vågar hon inte ofta vara utomhus utan sällskap. Lilla vän ♥
 
---
 
Despite sunny weather, she doesn't dare to be outdoors without company. Little one ♥
 
 
Så himla gullig.
 
---
 
So damn cute.
 
 
Men Ester, hon vågar allt. Är hellre ute än inne. Går bara in för att äta och ta en tupplur i min systers säng.
 
---
 
Ester dare anything. Is rather outdoors than indoors. She only goes in to eat and take a nap in my syster's bed.
 
 
Annat att göra på sommaren: ligga i hängmattan med en bok.
 
---
 
Other things to do in the summer: sway in the hammock with a book.
 
 
Råka slumra till. Vakna upp till att solen rört sig längre västerut.
 
---
 
Accidentally fall alseep. Woke up and found the sun to be moved further west.
 
 
Kvällsdopp. Med min mamma, farbror, och kusin.
 
---
 
Night swim. With my mum, uncle, and cousin.
 
 
Hade det inte varit för några brännmaneter hade vi kunnat vara i längre.
 
---
 
If it wasn't for some stinging jellyfishes, we could have enjoyed it for a longer time.
 
 
Satt ute på balkongen med korsord, godis, och mamma. Medan solen försvann mer och mer bakom träden.
 
---
 
Sat on the balcony with crossword, candy, and mum. While the sun disappeared more and more behind the trees.
 
 
Bara att ta på en till tröja. Så kan en andas utomhusluft någon timme till.
 
---
 
Just put on another cardigan. Then one can breathe outdoor air for some more hour.
 
 
Hinna ut och hem innan regnet kom. Hoppa i och komma upp innan maneterna närmade sig. Nästa år blir det samma visa igen. Hurra.
 
---
 
Make it to the sea and home before the rain came. Jump in and come up before the jellyfishes approached. Next year it will be all the same again. Hooray.
 
 

Kommentarer
Postat av: Amanda

Åååh! Tar gärna en eller två månader till med sommar tack. Är inte beredd för 6 månader med mörker och kyla :(

Svar: Eller hur. Blir aldrig beredd på det. Kommer som en chock varje år det där mörkret. Men på något sätt tar en sig igenom det och plötsligt är det mars och solen är inte borta lika länge längre.
ElinHaraldsson

2019-10-09 @ 18:29:22

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0