Vi vaknade i ett moln, gick genom regn, och badade bastu i Sälka

2019-10-05 20:53:00
Resor - vandring
 
We woke up in a cloud, walked through rain, and took a sauna in Sälka
 
 
 
Vid Tjäktja-stugan vaknade vi upp och allt kändes fuktigt. Spanade ut och såg att molnen var väldigt låga. Det förklarade den kalla kylan under natten som vi alla hade känt (minusgrader?!). Så glad över att jag hade Annas varma sovsäck. Hade inte klarat mig annars. (Tusen tack! ♥) Ihop med tältet och ut på vandring. 4 km senare nådde vi Kungsledens högsta punkt. 1 150 meter över havet ligger Tjäktjapasset. Det var blött och kallt och uppför och jag tror jag kan ha haft feber. Ibuprofen hjälpte mig.
 
---
 
By the Tjäktja hut, we woke up and everything felt moisty. Looked out and saw that the clouds were very low. That explained the cold during the night we all had felt (below zero?!). So glad that I had Anna's warm sleeping bag. Wouldn't have cope without it. (Thanks a lot! ♥) Went on hiking. 4 km later, we reached the highest point at Kungsleden. The Tjäktja pass is 1 150 meter above sea level. It was wet and cold and uphill and I might have had a fever. Ibuprofen helped me.
 
 
Vi såg en stuga torna upp sig i fjärran. Vi trodde knappt det var sant. Räddaren i nöden. Få sitta inomhus och äta lunch (varma koppen med nudlar för min del) som inte kallnar på en minut. Värma upp sig lite. Torka. Samla kraft. Prata med andra vandrare som också tog sig en paus. Gå på dass (lyxigt ibland ändå). Skriva in sig i loggboken. Nu finns våra namn där som bevis på att vi varit där. Foto: Lisa.
 
---
 
We saw a hut rising far off in the distance. We barely thought it was true. Our lifesaver. To sit indoors and eat lunch (soup and noodles for me) that doesn't cool down in a minute. Warm up. Dry. Gather energy. Talk with other hikers that also took a break. Use an outdoor toilet (what a luxury). Write our names in the logbook. So now our names are there as an evidence for our visit there. Photo: Lisa.
 
 
Även fast det regnade, eller om det var blött i luften på grund av låga moln (vet inte) höll vi humöret uppe. Regnkläder på. Foto: Lisa.
 
---
 
Even if it was raining, or if the air was wet due to low clouds (don't know) we kept the mood. Wore rain clothes. Photo: Lisa.
 
 
Vi kom ner i dalen. Åh vad det var fantastiskt. Att slippa gå så mycket mer uppför. Dessa vidder. Naturen. Gick aldrig att bli trött på den.
 
---
 
We hiked down in the valley. Oh, it was amazing. To not have to go uphill anymore. These views. The nature. Never makes you bored.
 
 
Hallå hej från en febrig tjej som kämpande på. Mår ju så bra av att få röra på mig. Märker det så tydligt. Blev aldrig riktigt irriterad häruppe. Kanske också för att vi inte hade någon mobiltäckning och inte hade något som pockade på min uppmärksamhet hela tiden.
 
---
 
Hello hi from a feverish girl who was hanging in. I do feel well when exercising. It's so clear to me. Never got irritated up here. Mabe also because we had no reception and I had nothing that is asking for my attention all the time.
 
 
Paus! För att kolla kartan bland annat.
 
---
 
Break! To look at the map.
 
 
Så nådde vi Sälka. Där vi fick basta och tvätta av oss. Inomhus! Det var en dröm. Sitta i bastun med andra kvinnor. Och en liten flicka som vandrade med sin mamma andra året i rad. Hon verkade så vuxen och vis för sin unga ålder. Jag tänkte kan inte hon bara bli statsminister när hon blir stor?
 
---
 
Finally, we reached Sälka. Where we could take a sauna and wash ourselves. Indoors! Sat in the sauna with other women. And a young girl who were hiking with her mum for a second year in a row. She seemed so grown-up and wise for her young age. I thought why can't she just be prime minister when she grows up?
 
 
Lagade middag. Det var visst denna dag vi åt svamprisotto. Nåväl.
 
---
 
Cooked dinner. Apprantly, we had mushroom risotto this day. Oh well.
 
 
Tältet och gåstavarna fick agera tvättlina. Kläderna vi tvättat upp dagen innan hade ju inte kunnat torka när det var så fuktigt i luften ...
 
---
 
we used the tent and our walking sticks as a clothesline. The clothes we had washed the day before hadn't dried in the damp air ...
 
 
Sedan: In i tältet och värma upp oss. Och äta chokladpudding till efterrätt. Fantastiskt. Så gott.
 
---
 
Later: Entered the tent to warm us up. And eat choclate pudding for dessert. Amazing. So good.
 
 
Jag stannade i tältet och fick starka piller av Pigge mot min feber / förkylning. Pigge ropade att hon ville låna min telefon för att ta kort. Fort! Okej okej.
 
---
 
I stayed in the tent and got strong pills from Pigge for the fever / cold. Pigge called that she wanted to borrow my phone to take photos. Quick! Okay okay.
 
 
Midnattsolen gav gräset vid bergen en orange färg. Som om att det brann. Jag missade det på grund av nedbäddad i sovsäcken och tinade upp mina raggsocksklädda tår. Men Pigge var snäll och tog kort. :)
 
---
 
The midnight sun gave the grass by the mountain an orange colour. Like it was on fire. I missed it since I was tucked in in my sleeping bag and thaw my toes. But Pigge was kind at took a photo to show me. :)
 
 
Vi spelade yatzy. Jag vann storslaget enda dagen. Förlorade lika stort denna dag.
 
---
 
We played yatzy. I won big the other day. Lost as big this day.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0