Vi vandrade genom Abisko - Kunglseden del ett

2019-09-25 07:37:00
Resor - vandring
 
We hiked through Abisko - Kungsleden part one
 
 
 
Här stod jag i hallen och trodde att jag var redo. Det var jag i och för sig. Men hade inte lärt mig att höftspännet på en sådan här ryggsäck är det viktigaste att ha på ordentligt! Fick ont i axlarna redan på den lilla språvagnsfärden in till Centralstationen. Tänkte att det hade med mina spända axlar att göra och förstod inte hur jag skulle klara en hel vecka med sådan smärta men tänkte "jaja, det får väl gå". Lärde mig sedan. Tack och lov.
 
---
 
Here I stood in my hallway and thought I was ready. Well, I kind of was. But I had not yet learn that the most important on a backpack like this is to tighten the hipbelt properly! My shoulders got hurt already at the small tram trip to Centralstationen. Thought it had something to do with my tensions and had no idea how I would manage an entire week with such an ache but thought "oh well, it has to go somethow". Later, learned. Thank God.
 
 
Mötte mina resekamrater Pigge och Lisa. Kände inte Lisa sedan innan (typ första gången jag träffade henne där på tåget). Det hade ju kunnat gå hur som helst. Men Lisa visade sig vara en trevlig prick så det gick bra. Jag var lite trött från att ha kommit hem från Hamburg bara 24 timmar tidigare. Somnade i en konstig vinkel och vaknade av att Pigge och Lisa tittade förundrat på mig.
 
---
 
Met my travel companions Pigge and Lisa. Didn't know Lisa before (kind of the first time I met her in the train). So it could have went either way. But Lisa showed to be nice, so it went fine. I was quite tired from arriving from Hamburg only 24 hours earlier. Felt asleep in a weird position, and woke up from Pigge and Lisa looking amazed at me.
 
 
I Stockholm! För att byta tåg. Pigge försökte hitta selfie-mode på min mobil.
 
---
 
In Stockholm! To change train. Pigge tried to find selfie-mode on my phone.
 
 
Max-hamburgare. Så gott. Så mätta. Så taggade personer.
 
---
 
Max-hamburgers. So good. So full. So psyched persons.
 
 
Älskar att åka tåg. ♥ Åka förbi dessa vyer. Sverige Sverige älskade land.
 
---
 
Love going by train. ♥ Passing by these landscapes. Sweden Sweden beloved country.
 
 
Sovdags i vår lilla liggkupé. Delade med tre andra kvinnor. Mitt största tips är att sova med öronproppar på tåg.
 
---
 
Bedtime in our berths in the couchette. Shared the space with three other women. My biggest advice is to bring earplugs.
 
 
Vakna upp till norrländska landskap. Det var fantastiskt.
 
---
 
Woke up to north Swedish landscapes. It was amazing.
 
 
Kände mig så mycket som någon från söder / staden. "TITTA! Vi ser fjällen! Berg med snö! OMG OMG OMG".
 
---
 
Felt so much as someone from the south / city. "LOOK! We can see the mountains! Mountains with snow! OMG OMG OMG".
 
 
HUR vackert är det inte? ♥
 
---
 
HOW beatiful? ♥
 
 
Vi gick av vid Abisko. Käkade en sista kökstillagad middag på en vecka. Vi var så omedvetna här om vad som komma skulle. Vi bara kastade oss ut på Kungsleden. In i naturreservatet. Skämtade här om att vi inte skulle se lika pigga och fräscha ut den en vecka senare.
 
---
 
We got off by Abisko. Had a last kitchen cooked dinner for a week. We were so unaware what was about to come. We just threw ourself out on Kungsleden (King's trail). Into the nature reserve. Made jokes about how we would not look this alert and fresh one week later.
 
 
Spoiler! Sex dagar senare! Vi hade inte tappat Lisa, men jag tog tydligen ingen bild med henne. :( Ändå rätt fräscha och glada, väl?
 
---
 
Spoiler! Six days later! We hadn't lost Lisa, but apparently I didn't took a photo with her. :( Still quite fresh and happy, right?
 
 
 
Dags att ge sig av. Efter att ha gått omkring inne på Naturrum och lärt oss om hur tallarna kommer närmare och landskapet förändras på grund av klimatförändringarna. :(
 
---
 
Time to go. After spending some time at Naturrum and learned about how the pine trees are getting closer and the landscape is changing due to the climate changes. :(
 
 
Njöt av ljuden från naturen.
 
---
 
Enjoyed the sound of nature.
 
 
Vad gör en inte för konsten?
 
---
 
Everything for the art's sake.
 
 
Såg Lapporten på håll. Čuonjávággi på nordsamiska. Det betyder tydligen Gåsdalen.
 
---
 
Saw Lapporten (The Lapponian gate). Čuonjávággi in Northern Sami. It means goose valley.
 
 
Ursäkta men har en sådan här natur runtomkring sig mil efter mil så blir det en del sådana här bilder.
 
---
 
Sorry, but if the nature around looks like this mile after mile it results in a lot of photos like this.
 
 
Vi var rätt bra på att ta pauser ibland. Äta mellanmål (jägarsnus). Fylla på vattenflaskan från floden. Massera ömma fötter. Kissa.
 
---
 
We were quite good at taking pauses. Eat snacks. Refill the water bootles from the rivers. Massage sore feet. Pee.
 
 
Tyckte det här berget såg ut som att det hade varit med om saker. Antagligen istiden. Som att någon stått med yxa och försökt hugga ner det.
 
---
 
Thought this mountain looked like it had gone through things. Proably the ice age. Like someone had used an axe and tried to chop it down.
 
 
Lufta fötterna ibland. Vi nådde slutet på Absiko. Tog oss till fjällstugan men det kostade att tälta där. Så vi käkade middag (potatismos och sojabitar för min del) och vandrade vidare några kilometer till för att ta oss ur reservatet. Upp för en kämpig backe. Där fick vi tälta.
 
---
 
Ventilate the feet. We reached the end of Abisko. Reached the mountain hut but they wanted us to pay for camping there. So we had our dinner (mashed potatoes and soya bites for me) and walked some more kilometers to get out from the reserve. Struggled up a hill. Where we could camp.
 
 
Var förundrad över att ha berg med snö i bakgrunden. Som att vara med i en naturfilm. God natt!
 
---
 
Was amazed to have mountains with snow around. Like being in a nature program. Good night!
 
 

Kommentarer
Postat av: Annie

Åh, vad härligt med vandring!! :D

Svar: Det är ju det! Få se så mycket fantastisk och underbar natur.
ElinHaraldsson

2019-09-28 @ 09:29:41
URL: http://biglittleadventures.se

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0