En Norgeturné via tåg i oktober - Trondheim

2020-04-05 10:33:00
Jobb Resor - Norge
 
A Norway tour by train in October - Trondheim
 
 
 
I slutet av oktober förra året tog jag mig uppför Norges västkust och norrut. Häng med på min lilla turné! Jag började på söndagen med buss till Oslo där jag stannade och åt lunch. Vidare med tåget upp till Trondheim.
 
---
 
I traveled along Norway's westcoast in the end of October last year. Join me on my little tour! I started off on Sunday with bus trip to Oslo where I had lunch. Continued by train to Trondheim.
 
 
Läste ut Små eldar överallt. Hade ett gammalt par som min grannar mitt emot. Så märkligt att det denna månad detta år i princip hade varit otänkbart.
 
---
 
Finnished Little fires everywhere. I had an old couple sitting opposite me. So strange that that would be quite unthinkable this month this year.
 
 
Passerade så mycket fin natur! Åh. Fjordarna.
 
---
 
Passed by so nice nature! Oh. The fjords.
 
 
Käkade oumph (tror jag) köpt på tåget. Om jag inte minns fel var det lite för starkt för min smak, men jag kämpade på! Glamorös bild, visst?
 
---
 
Ate oumph (I think) that I had bought on the train. It might be to spicy for my taste, but I managed to finish it! Glamorous pic, right?
 
 
Framme i Trondheim. Där fanns det snö! Blev väldigt glad över denna syn, även om det var ett tunt lager.
 
---
 
Arrived in Trondheim. There was snow! This sight made my very happy, even if the layer was quite thin.
 
 
Promenerade bort till hotellet. Checkade in. Somnade. Klart slut med söndag.
 
---
 
Walked over to the hotel. Checked in. Fell asleep. Over and out from Sunday.
 
 
GOODMOORGOON!
 
---
 
GOODMOORNIING!
 
 
Mmm. Hotellfrukost. Rejält ska det vara så att en står sig länge! Och som alltid i Norge: brunost.
 
---
 
Mmm. Hotel breakfast. A decent one so one won't be hungry for a while! And as always in Norway: brunost.
 
 
Hade utsikt över ett fortarande mökrt Brattørkaia.
 
---
 
Had a view over a still dark Brattørkaia.
 
 
När det (äntligen) började ljusna gav jag mig ut för att träffa forskare.
 
---
 
Soon after dawn, I went out to meet researchers.
 
 
Gick lite fel men till slut kom jag fram till rätt avdelning och rätt person på SINTEF. Blev tipsad om att äta lunch på en restaurang på NTNU så gick dit efteråt.
 
---
 
I got a bit lost but finally I found the right apartment and person at SINTEF. Got a tip to have lunch at a restaurant at NTNU, so I went there afterwards.
 
 
Kan tänka mig att det är trevligt att hänga här på campus när det blir varmare igen.
 
---
 
Can imagine that it's nice to hang around here at campus when it's getting warmer again.
 
 
Såg Nidarosdomen på håll och beslöt mig för att komma närmare.
 
---
 
Saw the Nidaros cathedral from distance and decided to get closer.
 
 
Mäktigaste katedralen jag kan ha sett. Väldigt enastående!
 
---
 
The greatest cathedral I might have seen. Breathtaking!
 
 
En bänk som var mer i vattnet än på trottoaren?
 
---
 
A bench that was placed more into the water than onto the sidewalk?
 
 
Hade fått tips om att besöka området Bakklandet.
 
---
 
Had been told to visit the neighbourhood Bakklandet.
 
 
Påminde väldigt mycket om Västra gatan i min hemort Kungälv. Gamla byggnader och en speciell atmosfär.
 
---
 
It reminded me a lot of Västra gatan in my hometown Kungälv. Old buildings and a special atmosphere.
 
 
Gick in på Skyddstation. Det såg så väldigt mysigt ut.
 
---
 
Entered Skyddstation. It looked so very cosy.
 
 
Där fanns buffé serverad i gamla grytor. Jag var redan mätt dock.
 
---
 
They had a buffet served in old pots. Though, I was already full.
 
 
Men en kopp varm choklad kan alltid slinka ner! Satt här och jobbade en stund tills det blev dags att gå vidare och upptäcka mer av staden. Men det tar vi en annan gång! :)
 
---
 
But there's always space for a cup of hot chocolate! Sat her and did some work until it was time to discover more of the city. But that's for another time! :)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0