En liten tur till Växjö och lite annat i oktober

2020-01-12 19:46:02
Böcker Jobb Min Dag
 
A small trip to Växjö and other stuff in October
 
 
 
Välkommen till en vecka i oktober 2019! Jag hade hittat formbar färs till sänkt pris och tänkt att det var ju ett ypperligt tillfälle att få prova.
 
---
 
Welcome to a week in October 2019! I had found this vegan minced meat to reduce priced and thought that this was a excellent opportunity to try it.
 
 
Lade till lök och stekte dem till små pannbiffar. Käkade det som klassisk husmanskost med brunsås, rotfrukter, rårörda lingon och inlagd gurka. Det är ju så himla gott. (Obs, ej sponsrad.)
 
---
 
Added onions and fried them in shape of patties. Ate them as a traditional Swedish meal with brown sauce, root vegetables, lingonberries, and pickled cucumbers. It is so tasty. (Nb, not sponsored.)
 
 
En annan dag gjorde jag mig redo för en långtur över Sverige i jobbsyfte. Klädkod: bekväm men uppklädd.
 
---
 
Another day, I prepared for a road trip over Sweden in business. Dress code: comfy but dressed-up.
 
 
Körde i kanske tre timmar. Fick stanna vid någon skog för kissepaus.
 
---
 
Drove i maybe three hours. Had to stop by a forest for a pee break.
 
 
Kom så småningom fram till Växjö. Har nog aldrig varit där vad jag minns. Många gulliga byggnader.
 
---
 
Eventually I reached Växjö. Don't think I have ever been there. A lot of cute buildings.
 
 
Käkade lunch på sjukhusets restaurang. Käkade någon slags pyttipanna med lingonsås. Blev så glad när jag upptäckte att den vegetariska rätten var glutenfri. Fick till och med glutenfritt knäckebröd. Fint!
 
---
 
Had lunch at the hospital's restaurant. Ate some fried veggies with lingon berry sauce. Made me so glad when I saw that the veggie dish was gluten free. Even got glutenfree crispbread. Nice!
 
 
Hade möte med en kund om virusdiagnostik. Sedan bad jag om tips vad det fanns att se i den här staden när jag ändå var där. Och så gav jag mig ut på en liten promenad innan det blev dags att åka tillbaka.
 
---
 
Had a meeting with a customer about virus diagnostics. Then, I asked for some tips of things to see in this city while I'm there. And then I went out for a small walk before I had to head back.
 
 
Gick längs med vattnet. Försökte fånga några solstrålar.
 
---
 
Walked by the water. Tried to catch some sunrays.
 
 
Tycker sjön (eller staden) borde fått ett bättre namn. Blir lite kaka på kaka med Växjösjön. Och jobbigt att säga.
 
---
 
I think that the like (or the city) should have been given a better name. It's a bit superfluous with Växjösjön. And hard to say.
 
 
Men det var fint! Perfekt promenadväder.
 
---
 
But it was lovely! Nice day for a walk.
 
 
Gick inte runt hela sjön. Det hann jag inte med. Fick vända tillbaka ganska så snart.
 
---
 
Didn't have time to walk around the entire lake. Had to turn back pretty soon.
 
 
Träffade på Vilhelm Mobre (och Carl von Linné) på vägen. Trevligt. Sedan satte jag mig i bilen och körde tillbaka till Göteborg.
 
---
 
Met Villhem Moberg (and Carl von Linné) on the way. Nice. Then, I got into my car and headed back to Gothenburg.
 
 
Åh, solen hade ännu inte riktigt gått ner! Tänk va. Men snart är vi där igen. Bara att hålla ut till kanske mitten av februari?
 
---
 
Oh, the sun had not really set yet! Imagine that. But soon we're there again. Just have to hold on until mid-February.
 
 
Orkade inte laga middag när jag kom hem. Så käkade i princip frukost. Perfekt kokat ägg ser jag. Snyggt.
 
---
 
I gave up trying to make dinner and had a breakfast-like dish instead. Perfectly boiled egg, I see. Sweet.
 
 
Lade klart Harry Potter-pusslet. Sista tusende biten på plats. Tog några dagar innan jag hade hjärta att ta sönder det och stoppa tillbaka det i lådan.
 
---
 
Finished the Harry Potter-puzzle. Last thousand piece. Took a few days before I could manage to break it and put it back in the box.
 
 
En dag tog jag på mig silverkottarna som jag köpte i Kiruna i somras. Små alkottar i öronen och runt halsen.
 
---
 
Another day I wore the silver cones I had bought in Kiruna this summer. Small alder cones in my ears and around the neck.
 
 
Blir lite hackigt inlägget, men så får det bli! Det kom ett paket på posten.
 
---
 
Maybe this post will be a bit messy, but that's how it is now! A package arrived with the mail.
 
 
Med det här! En visitkortshållare i trä som jag fick i födelsedagspresent av mamma och pappa.
 
---
 
With this! A business card holder in wood that my parents gave me as a birthday gift.
 
 
Så här i förvarar jag mina kort nu. Är dock måttat efter amerikanska mått, så jag har fått klippa till mina kort lite. Men allt för skönheten!
 
---
 
So I store my cards in here now. Though, it's American dimensions, so I have had to cut my cards. But all for the beauty!
 
 
Läste ut Nora eller brinn Oslo brinn. Om svartsjuka och endometrios. Gav den 4 av 5.
 
---
 
Finished Nora eller brinn Oslo brinn. About jealousy and endometriosis. Gave it 4 out of 5.
 
 
Gick till bibblan och lånade Små eldar överallt (gillade den; fick lite Dödssynden-vibbar, gav den 4 av 5) och den franska filmen Potiche. Hann aldrig se Potiche innan jag behövde lämna tillbaka den dock. :( Får väl tillfälle någon annan gång.
 
---
 
Went to the library and borrowed Little fires everywhere (liked it; reminded me of To kill a mockingbird, gave it 4 out of 5) and the French film Potiche. Thought, I didn't found time to watch it until I had to return it. :( Guess I will get the opportunity another time.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0