Julhelgen och sista dagarna av 2019

2020-01-04 11:38:14
Kalas och festligheter Min Dag
 
Christmas and the last days of 2019
 
 
 
Årets första inlägg. Handlar om de sista dagarna av förra året. Jag åkte hem till mina föräldrar på söndagen innan julafton. Klappade Ester som saknade min syster som nu flyttat hemifrån. ♥ Hon var keligare än vanligt, nämligen.
 
---
 
The first post of the year. It's about the last days of last year. I went to my parent's place the Sunday before Christmas. Patted Ester who missed my sister that now have left home. ♥ She was more cuddly than ever before.
 
 
På måndagen jobbade jag hemifrån med att få iordning en offert jag sedan skickade iväg till en kund. Tog en lång promenad innan solen gick ned. In i skogar och förbi fårhagar. När jag kom hem igen blev jag hostig och hostade resten av kvällen och tänkte att det här bådar inte gott. Natten till julafton tror jag att jag hade feber. Kom inte upp förrän sent på julafton och då förstod min kära mor att något var fel.
 
---
 
I worked from home on Monday with a quote that I later sent to a customer. I took a long walk before then sun set. In to the forests and passed by sheep pastures. When I came back home I was coughing, and did so for the rest of the evening and thought that this might not be good. I think I had a fever during the night. Didn't go out of bed until late and then my mum understood that something was wrong with me.
 
 
Nåväl, jag tog en ipren och stoppade i mig lite frukost. Ansvarade sedan för att få bordet dukat och höll mig borta från köket så jag inte skulle smitta ner maten.
 
---
 
Oh well, I took some ibuprofen and had a small breakfast. Then, I managed to set the table but stayed out of the kitchen to not contaminate the food.
 
 
Provsmakade på julgodiset.
 
---
 
Tried some christmas sweets.
 
 
Öppnade första julklappen. Var inte ens min. Min brors från hans jobb. Det var en ask choklad som vi åt ifrån medan vi väntade på att våra gäster skulle komma.
 
---
 
Opened the first gift. But it wasn't even mine. My brother's from his job. It was a box of chocolate which we ate from while waiting for the guests to arrive.
 
 
Mamma hade gjort en grönkålssallad. Men alla fick för sig att det var jag som gjort den. Fick beröm för den. Tack tack.
 
---
 
My mother had made this kale salad. But everyone thought it was made of me. Got the credit. Thank you thank you.
 
 
Potatis och rödbetssallad. ♥ Bland det bästa jag vet. Fick vända mig bort från bordet flera gånger pga hostattacker. Så jag fick inte heller i mig så mycket mer.
 
---
 
Potatoes and beetroot salad. ♥ Among the best things I know. Had to turn away from the table several times to cough. So I couldn't eat much more.
 
 
Klockan sju. Karl-Bertil. Som varje år.
 
---
 
Seven o'clock. Karl-Bertil. As every year.
 
 
Efter att vi fått höra en god julsaga var det julklappsutdelning. Min yngsta kusin fick agera jultomte.
 
---
 
After hearing the good christmas saga, it was time to exchange gifts. My youngest cousin was santa this year.
 
 
Fick en liten hög. Visar längre ner vad jag fick. Eme hade fått en liten bil med julgran på, som pappa tittade avundsjukt på. "Men du får ju öppna dina paket", sa jag. För jag visste att i hans paket från mig låg en likadan. Och en kortare version av Herr Arnes penningar (som jag läste ut på juldagen).
 
---
 
Got a small pile. Show further down what I got. Eme had got a small car with a christmas tree on, which my dad looked at with envy. "But you have to open your gifts", I said. Because I knew there was a similar one in my gift to him. And a shorter version of Sir Arne's Treasure (which I finished at Christmas day).
 
 
Det söta kom fram. Jag hade köpt saffransbiscotti genom Musikhjälpen och de försvann ganska fort. Lyckat! Jag hade också köpt chokladkulor från Lindt. Men de försvann nästan innan julafton ...
 
---
 
The sweets were served. I had bought saffron biscotti through Musikhjälpen, and they disappeared quickly. Successful! I had also bought chocolate balls from Lindt. But they were almost gone before Christmas ...
 
 
Och så julrullen. Mamma hade gjort hur många som helst det här året. Fick med mig en hel hem.
 
---
 
And the Christmas roll. My mum had done several of them this year. Brought an entire one home.
 
 
Slutligen spelade vi Med andra ord. Det var senaste upplagan med kändisar som Bianca Ingrosso och Kylie Jenner. Jag och Eme vann!
 
---
 
Later, we played With other words. It was the latest edition with celebrities as Bianca Ingrosso and Kylie Jenner. Eme and I won!
 
 
Juldagen och Annandag jul låg jag mest på soffan och läste böcker när jag inte sov. Tur jag hade tagit med mig två böcker.
 
---
 
I spent Christmas Day and Boxing day mostly on the couch reading books when I wasn't sleeping. Lucky me I had brought two books.
 
 
På annandag jul åkte vi hem till min syster för att bli bjudna på middag. Hon hade gjort två goda pajer. Jag fick gå från bordet och snyta mig flera gånger. Och ta av mig klädesplagg för jag var alldeles svettig på ryggen, vilket min bror påpekade.
 
---
 
On Boxing Day, we went to my sister's place. She had invited us for dinner and served to tasty pies. I had to leave the table several times to blow my nose. And undress because I was all sweaty on my back, which my brother mentioned.
 
 
Vi fick morotskaka också. Och klappa hennes två katter. En av de är hon fodervärd åt, vilket betyder att hon har hand om den tills någon annan adopterar den. En så liten rädd varelse som gjort stora framsteg och nu vågar bli klappad. ♥
 
---
 
We had carrot cake as well. And patted her two cats. One of them is she just looking after until someone will adopt it. Such a small and scared little thing but who has made progressed and now she dares to be patted. ♥
 
 
Lille Hildur (ingen linslus än dock). Sedan fick vi bråttom att åka in till Kungälv och gå på Trappan bio. Vi såg En del av mitt hjärta, filmen som är baserad på Tomas Ledins låtar. Pappa fick denna upplevelse i fars dag-present av oss.
 
---
 
Little Hildur (no camera hog yet). Later, we rushed to get to the cinema in Kungälv in time. We watched A piece of my heart, the film that is based on the songs of Tomas Ledin. It was our father's day-gift to our dad.
 
 
Jag körde tillbaka hem till stan efteråt. Detta låg i mina paket förresten! Fick pussel och bok av mamma. Mattan fick jag av min kusin som hittat den på en julmarknad och sett att det där är Elins färger. Fint ändå! Tack tack tack.
 
---
 
I drove back home to the city afterwards. This was my gifts, btw! Got puzzle and a book from my mum. I got the rug from my cousin who had seen it in a Christmas market and thought that's Elin's colours. Very nice! Thank you all.
 
 
Jag jobbade lite på fredagen och körde tillbaka bilen till jobbet. Resten av helgen tillbringade jag i soffan för att bli frisk. Titttade på filmer och serier. På måndagen åkte jag till Ida för att fixa inför nyårsafton. Det var mina sista dagar av 2019.
 
---
 
I did some work on Friday and drove back my car to the offie. I spent the rest of the weekend on the couch to get well. Watched films and series. On Monday, I went to Ida's place to prepare for New Year's eve. And that was my last days of 2019.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0