En jobba-hemifrån-vecka och öppning av uteserveringarna

2020-03-22 10:13:33
Böcker Jobb Mat och recept Min Dag
 
A work-from-home week and opening of restaurant terraces
 
 
 
Ett inlägg fyllt med katter och vinglas i solen kommer lastat! Denna vecka har jag, som många andra, blivit ombedda att jobba hemifrån. Jag misstänkte att jag skulle bli smått galen av att ha begränsat med social kontakt, så jag åkte hem till mina föräldrar förra söndagen. Hängde lite med Ester. Kramade mamma.
 
---
 
Here comes a post full of cats and wine glasses in sunshine! This week I have, as many others, been asked to work from home. I suspected that I would go crazy from limited social contact, so I went home to my parent's place last Sunday. Spent time with Ester. Hugged my mother.
 
 
Hade tre möten över telefon under måndagen. På eftermiddagen klappade jag ihop datorn och cyklade jag ut till min systers ställe. Det var så soligt! Det var så tyst. Hörde bara fågelkvitter och mina egna andetag.
 
---
 
On Monday, I had three meetings over the phone. In the afternoon, I closed my computer and biked over to my sister's place. It was so sunny! It was so quite. Only heard birdsong and my own breathes.
 
 
Min syster var bortrest den veckan så hon behövde hjälp med att mata katterna. Mysigaste och keligaste katterna jag vet! Lade mig på soffan och Agnes kom genast och lade sig på mig. ♥
 
---
 
My sister was away this week and needed help taking care of her cats. Cosiest and cuddliest cats that I know! I laid on the sofa and Agnes soon came and joined me. ♥
 
 
Det blev lite trångt när Hildur också ville vara med. Men så mysigt. :) Klagade inte. Behövde detta för mitt välmående, 100%.
 
---
 
It got tight when Hildur also wanted to join. But so very cosy. :) Didn't complain. Needed this for my well-being, 100%.
 
 
På kvällen hade jag istället Ester som sällskap i soffan när jag läste bok. Så mycket fluff.
 
---
 
In the evening, Ester was my company when I read a book. So much fluff.
 
 
På tisdagen gjorde jag samma upplägg. Cyklade iväg när arbetsdagen var slut. Läste Löparna med en mysig Hildur på mig. Tror det var en bra strategi - att få ett klart avbrott från jobb och fritid. Den gränsen blir inte lika självklar när en jobbar hemifrån som när en lämnar kontoret på eftermiddagen.
 
---
 
I followed the same structure on Tuesday. Biked away when I had finished working. Read Flight with a cosy Hildur on me. I think it was a good strategy - to get a break from work and free time. That change is not always obvious when working from home as when you leave the office in the afternoon.
 
 
Tänkte att jag bara skulle vara där någon timme. Blev kvar i minst två ... Svårt att lämna dessa två. ♥
 
---
 
My plan was to stay there for some hour. Stayed for at least two ... Hard to leave these two. ♥
 
 
På onsdagen tog jag en promenad upp till dammen på lunchtid. Här åkte vi skridskor på vinterloven när jag var liten. Längesedan den var tillräckligt fryst för det ... Nåväl, på eftermiddagen åkte jag tillbaka till stan. Tog cykeln över till andra sidan stan över och nerför backar hem till en gullig person där jag stannade fram till fredag. Hade bara tänkt stanna till torsdagen, men svårt att slita sig från fint sällskap.
 
---
 
On Wednesday, I took a walk up to the pond during lunch. When I was little, we went ice skating here. Long time ago since it was ice enough for that ... Oh well, I went back to Gothenburg in the afternoon. Biked over and down hills to the other side of the city to be with a cute person, and stayed there until Friday. Had planned to only stay until Thursday, but it was hard to leave such a nice company.
 
 
FREDAG EFTERMIDDAG! Jag mötte upp Hådd och vi vandrade omkring i jakt på någonstans att ta ett glas vin och äta middag. Ville stötta restaurangbranschen som vi hört har det traggligt just nu. Uteserveringarna hade ju fått öppna! I förtid! Tror det var ett väldigt smart drag av Göteborgs stad. Det var fullt överallt av folk som ville fånga sol och insupa vin. Vi hittade till slut en liten italiensk restaurang och beställde risotto.
 
---
 
FRIDAY AFTERNOON! I met Hådd, and we walked around looking for somewhere to have a glass of wine and dinner.Wanted to support the restaurants since we had heard that they have a hard time right now. The restaurants had been allowed to open their terraces! Earlier than usual! Think it was a good decision of the city. The terraces all over town were crowded of people that wanted to get some sun and drink wine. Finally, we found a small Italian restaurant and ordered risotto.
 
 
 
 
Visa det här inlägget på Instagram

Ett inlägg delat av Riccardo Cibo E Vino (@riccardociboevino)20 Mar 2020 kl. 9:08 PDT

 
Vi kom med på deras instagram. Tror ni får klicka på rutan ovanför för att se hur gött vi hade det i solen.
 
---
 
We were posted on their Instagram. Think you have to click on the box above to see what a nice time we had in the sun.
 
 
Risotto med pumpa och ädelost. Det var SÅ gott. Fick först en tallrik med mandel på, och eftersom jag inte kan äta det (men glömt berätta) så fick jag vänta en lite längre stund på en ny rätt. Men jag fick extra vin som kompensation. Så otroligt gulliga.
 
---
 
Risotto with pumpkin and blue cheese. It was SO tasty. First, I got a dish with almond, and since I can't eat it (but forgot to tell them) I had to wait a little longer for a new plate. But I got some more wine as a compensation. So very cute of them.
 
 
Restaurangen heter Riccardo Cibo e Vino förresten. Vi var så glada att vi lyckades hitta denna lilla pärla. Gulligaste paret som driver det och jag vill lätt bli stammis här.
 
---
 
The restaurant is called Riccardo Cibo e Vino. We were so happy to find this little amazing place. It's also the cutest couple that runs it and I so want to become a regular here.
 
 
LÖRDAG. Jag vaknade strax efter klockan 6. Tror det är solen som väcker mig. Fick ett ordentligt städryck och tog tag i att frosta av frysen, tvätta fönster, dammsuga, städa badrummet och hej och hå. Sedan slappade jag och läste Löparna en stund. Vet inte riktigt vad jag tycker om den än. Har inte riktigt förstått vad det är jag läser än. Massa korta små berättelser som håller ihop samtidigt som de inte gör det. Små tankar och bektratelser ibland. Gillar mest de berättelserna som är lite längre, och där jag får ett grepp om berättarstilen och blir mer bekant med karaktärerna. Skulle kunna sluta läsa den nu, samtidigt som jag vill läsa til sista sidan. Vi får se vad det blir. Måste lämna tillbaka den på bibblan nästa vecka hursomhelst.
 
---
 
SATURDAY. I woke up a bit after 6 am. Think the sun wakes me up. Got in a cleaning mood for real, and defrosted my freezer, cleaned the windows, vaccumed, cleaned the bathroom and what not. Afterwards, I relaxed and read Flight for a while. Not sure yet what I think about it yet. Have not yet really understood what I'm reading. A lot of short stories that are connected or not at all. Small thoughts and reflections sometimes. I like the longer stories the most, where I can get a grip of the style of writing, and got to know the characters more. Could stop reading it, same time as I want to read to the last pages. Let's see what I do. Have to return it to the library next week anyhow.
 
 
Jag och Katta gick ut på promenad efter lunch. Styrde stegen mot en uteservering på Västra hamngatan. Drack två glas rosé och njöt av solen. Det blev kallt så fort den försvann bakom en skorsten dock. Hursomhelst, vi pratade såklart mycket om situtationen i världen angående Coronaviruset just nu. Men kände lite hopp och normalitet när uteserveringarna var fulla och inte alla människor stängde in sig. Framåt eftermiddagen blev vi hungriga och vandrade mot Avenyn.
 
---
 
Katta and I went out for a walk after lunch. Headed towards a terrace at Västra hamngatan. Drank two glasses of rosé and enjoyed the sun. It got called as soon as it disappeared behind a chimney. However, we talked of course a lot about the situation in the world right now due to the Corona virus. But we felt hope and some normality when the terraces were full and not every single people had lock themselves in. By the afternoon, we got hungry and walked towards Avenyn.
 
 
 
 
Visa det här inlägget på Instagram

Take away at Riccardos !

Ett inlägg delat av Riccardo Cibo E Vino (@riccardociboevino) 21 Mar 2020 kl. 9:24 PDT

 
Till det italienska stället. Idag igen! De ville att vi skulle hjälpa dem marknadsföra att de har take away (20% på menyn!). Absolut, det kan vi göra. :) Ni får nog återigen klicka på rutan för att se bilden på oss. Börjar känna mig som en instagram-kändis ...
 
---
 
To the Italian place. Today again! They wanted us to help them promote that they have take away (20% off!). Absolutely, we can totally do that. :) I guess you again will have to click on the box to see the pic of us. Starting to feel like an insta-celebrity ...
 
 
Vi tog ett glass vin medan vi väntade på maten. En äldre dam som var ute och rastade sin hund började prata med oss om läget. Det var fint! Sedan tog vi med oss maten hem till mig och tjötade resten kvällen tills vi båda höll på att slockna i soffan. Risotton var denna gång med purjolök och minst lika god som gårdagens! Det blev en finfin vecka det här, trots omständigheterna!
 
---
 
We had a glass of wine while we waited for the food. An older lady walking her dog started to talk to us about the situation. Very nice! Later, we brought the food to my place and chatted all evening until we both almost fell asleep on the couch. This risotto was with leek instead, but as good as the other. So this week turned out quite, regarding the circumstances!
 
 

Kommentarer
Postat av: Hemma Hos Felicia

den risotton hade jag absolut inte tackat nej till! Den både såg och lät helt magisk! :)

Svar: Det var den :)
ElinHaraldsson

2020-03-22 @ 11:55:12
URL: http://feliciahblogg.webblogg.se/

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0