Vecka 22

2020-05-27 07:56:00
Veckorapport
 
Week 22
 
 
 
Det är min sista vecka med två dagar permission. Nästa vecka är jag tillbaka på 100 % igen. Funderade igår på vad jag har tagit tag i nu under mina lediga dagar. Har ju hört att andra har hittat nya hobbies eller fått fixat huset eller börjat rensa garderoben etc. Jag har läst mycket böcker (21 böcker totalt hittills i år). Läst på om att vara en högkänslig person och jag har börjat få förståelse för att jag känner och är på annat sätt än en del andra. Vilket kan vara en ren superkraft ibland, men rent självdestruktivt ibland. Det är en lättnad att pusselbitar faller på plats och har fått säga till nära och kära att snälla stå ut att jag kommer prata om det här om och om igen ett tag framöver. Tills det inte längre tar upp lika stor del av min tankeverksamhet. Jag har också odlat grönsaker och haft middagsbordet fullt med krukor och slingriga ärtväxter. Fått till träningsrutin med minst tre pass i veckan, och däremellan promenader och cykelturer. Bearbetat sorgen över mormors bortgång. Slutligen, mitt stora projekt med att digitalisera alla fysiska foton hemma hos mina föräldrar. Det har nog tagit mest tid ändå. Hade ju någon idé om att gå någon online-kurs och släcka min kunskapstörst. men att älta att det inte blev av leder bara till en negativ känsla. Glädjer mig istället åt allt jag hann med och all energi jag känner att jag har fått tillbaka.
 
---
 
It's my last week with two days of furlough. Next week, I'm back at 100 % again. Yesterday, I thought about what I had done during my days off. You know, have heard of other people getting new hobbies or get the house done or starting a wardrobe cleaning etc. I have read a lot of books (21 book totally so far this year). Read about being a high sensitive person and I have started to understand that I feel and am in a different way than some other people. Which can be a pure superpower sometimes, but purely self-destructive in other cases. It's such a relief that the pieces coming together and I've had told close family and loved ones to please bare with me and me talking about this over and over again for a while now. Until it's not occupying my thoughts as much. I have also grown vegetables and my dinner table have been crowded with pots and climbing pea plants. Got a training routine with three workouts every week, with walks and bike rides in between. Processed the death of my grandmother. Finally, my big project digitalising photos found at my parent's place. I think that has taken most of my time, actually. I had an idea of taking an online course to satisfy my thirst for knowledge, but to dwell this would only lead to a negative feeling. Instead, it makes me happier to think about all the things I did and all the energy I have restored.
 
 
I söndags bestämde jag matmeny för veckan, alltså vad jag ska äta till middag varje dag. Handlade i måndags sent på kvällen för att undvika stressade barnfamiljer och efter-jobbet-personer som har börjat komma tillbaka till något slags stressigt vardagslunk (snälla gör inte det, det var så skönt när alla tog det lugnt och tog hänsyn och kunde vänta en minut). I vilket fall, så är det rätt skönt att vad-ska-jag-äta-till-middag-beslutet redan taget och bara gilla läget. Får se om jag får in det på rutin eller faller tillbaka i gamla hjulspår igen. I måndags hade jag också ett Zoom-möte med mitt vandra-uppför-Kebnekaise-gäng och vi har plan b och c beroende på hur situationen ser ut för att resa norrut i sommar. Så något verkar bli av i vart fall. Kul! Annars ska det ju vara varmt och gött denna vecka, vilket jag hoppas kunna njuta av så mycket som möjligt. Till helgen ska jag ut till landet och fira mors dag. Det får vara nog för nu; jag måste göra mig iordning för att cykla till min massör. Hoppas ni får en fin vecka och ta hand om er och varandra!
 
---
 
On Sunday, I planned the dinners of the up-coming week. Went to the grocery store on Monday late in the evening to avoid stressed out families with children and after-work-persons that have started to come back into some kind of everyday life (please don't, it was so nice when everyone kept calm and showed more consideration to each other and could wait a minute). Anyway, it's nice to have the what-should-I-have-for-dinner-decision already taken. Let's see if I stick to this, or get back to my regular way. On Monday, I also had a Zoom-meeting with my climb-Kebnekaise-gang and we have a plan b& c ready depending on if it will be possible to go up north or not this summer. So something will happen this summer. Fun! Otherwise, this week will be hot so hopefully I can enjoy it as much as possible. In the weekend, I will celebrate Mother's day in the countryside. That will be it for now; I have to get ready to bike to my masseur. Wish you a lovely week and take care of yourself and each other!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0