Helgen som var: födelsedagskalas och hemmabio

2023-02-09 08:57:52
Kalas och festligheter Min Dag
 
 
The weekend that passed: a birthday party and home cinema
 
 
Ett snölager hade lagt sig över trädgrenarna i fredags. Tycker mycket om vyn från vårt köksfönster då. Går att låtsas att vi bor i en stuga i skogen.
 
 
Jag hade ett planeringsmöte med Arbetsförmedlingen. Sedan hände inte så mycket mer denna dag än att Anton lagade tacopaj till oss och jag läste ut Babetta.
 
Har lånat hem tre böcker från bibblan (håller just nu på att läsa Kläda blodig skjorta - svenskt barnafödande under 150 år, trots att en recensent tipsade om att gravida kanske inte bör gör det). Är mycket taggad på allihop! 
 
 
Det blev lördag och himlen brann. Skrev till mamma att det var fint att hon fått en sådan start på morgonen på hennes födelsedag. Jag vaknade upp med ett body battery på 75 (av 100) enligt min pulsklocka. Woop woop. Betyder att jag inte haft så hög puls och har kunnat sova djupt, helt enkelt har vilat bra under kvällen och natten. 
 
 
Anton kom ut med pannkakor till mig i vardagsrummet där jag satt och lyssnade på Ring så spelar vi. Kunde alla svaren på frågorna så undrar om de blivit lättare eller om jag bara blivit mer allmänbildad?
 
Hade ju läst ut Babetta kvällen innan och visste ännu inte vad jag tyckte mer än att det är en bladvändare. 
 
 
Gick igenom bäbissaker vi fått av Annie. Har (såklart) ett Excel-ark där jag för in vad vi fått av vem, så att vi har koll på det samt vad vi har för grejer. 
 
 
Det börjar bli fullt i bäbisarnas garderob, och i deras byrå. Har dessutom fler kläder packade i påsar, och som vi ska få. Tror vi kommer klara oss ifall de får för sig att komma ut i världen snart. 
 
 
En av helgens aktiviteter: ta ner julbelysningen. Så, nu ses vi igen om ungefär 10 månader. 
 
 
Vi tog en promenad i vinterlandskapet. Får ju passa på så länge det ligger kvar. Mötte folk med barnvagnar, hundägare, pensionärer, och en och en annan hurtigbulle som sprang förbi oss. Såg en bäbis som blev dokumenterad i dess första snöupplevelse.
 
 
Behövde ta en vilopaus i allt promenerande. Mycket njutigt att få solvärme i ansiktet. 
 
 
Käkade tacopaj-rester till lunch. 
 
 
Vi har invigt en annan bröllopspresent. Denna keramikurna som passar utmärkt att göra inläggningar i. Som picklad rödlök.
 
 
Nydsuchad och på med finskjortan. Den enda överdelen jag har där det kanske fortfarande går att dölja magen? Eller njae, syns ju att något putar ut därunder. Har haft torra mungipor sedan jag minns inte när (december?), och försöker nu råda bot på det genom att smörja smörja smörja med läppbalsam och inte vara där med tungan. 
 
 
Vi satte oss i bilen och åkte till Stenungsund och secondhand-butiken Alla barn. Jag verkar inte ha kunnat få någon ro i kroppen förrän vi införskaffat några plagg i storlek 44 ifall bäbisarna blir förtidigt födda. Så vi köpte tre små bodies och en skötbädd. Mer ro i kroppen? Jag tror det.
 
 
Kuststräckan på vägen till Kode är alltid lika fin. 
 
 
Medan solen höll på att gå ner lastade vi (eller okej Anton, jag bär mycket lite för tillfället) av grejer vi fått låna till vigselfesten. Gick in till mina föräldrar sedan. Hamnade i den nya soffan med dagens Göteborgs-Posten och tog tillfället i akt att vila lite innan mina syskon skulle dyka upp. 
 
 
Vi firade mammas födelsedag med tacos och presenter runt findukat bord. Satt mellan min man (!) och min syster som frös, medan jag svettades och undrade om vi inte kunde öppna dörren lite. Varmt att vara i välsignat tillstånd. 
 
 
Fick jordgubbs- och blåbärspaj samt gotter till efterrätt. Var helt proppmätt och vi fick åka hem strax innan jag somnade vid bordet. (Blåbär plockade i somras från både trädgården (stora, amerikanska) och skogen.)
 
 
Söndagens morgon var snöig. Men det blev rätt snabbt plusgrader och slaskigt. 
 
 
Bar min nyfunna favorittröja som jag fått av Lisa. Den är så mjuk och gosig! In i bilen och hem till Lisa och resten av familjen Malmgren.
 
 
I julklapp av dem fick vi hemmabiobesök och lunchbjudning, och denna dag blev dagen att lösa in den. Efter lunchen och när det blev dags för den yngste i sällskapet att sova öppnade biosalongen. Vi såg Wakanda forever som jag lutar mot att ge en trea eller fyra i betyg.
 
 
Vi hade fått välja biogodis, men Niklas hittade inte den chokladen jag hade önskat och blev rädd över konsekvenserna att inte uppfylla en gravid persons önskan. Men det gick bra, haha. Sedan åkte vi hem, läste på om kejsarsnitt inför måndagens läkarbesök, och det blev tack för idag och godnatt. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0