Lördag & Söndag: Kungälvs bästa secondhand-affär, facebookpaus, och slökokning

2023-01-31 08:43:00
Min Dag
 
 
Saturday & Sunday: the best second hand shop in Kungälv, a Facebook pause, and slow cooking
 
 
Häng med på en händelselös men ändå händelserik helg, en väldigt "basic" helg som vi sammanfattade det i måndags. På lördagsmorgonen orkade jag steka pannkakor till oss (med hjälp av en färdig mix). Lyssnade på P4:as Ring så spelar vi. Någon gång ska det väl bli min slutsiffra?
 
 
En något iscensatt bild. Anton tog sovmorgon (eller vad jag anser vara sovmorgon, heh). Hade de romantiska ljusen och buketten för mig själv.
 
 
Tog på mig kläder och stödbälte. Tycker själv inte magen är så stor, märker ibland inte av den förutom när den får mig att känna mig otroligt otymplig. Får en mildare chock varje gång jag ser mig själv i profil i en spegel. Spegelbilden reflekterar inte min inre bild av mitt utseende. Herregud, magen syns ju! Undrar hur länge den här grå ulltröjan ska orka med att töjas ut. Kanske får ge den ett litet lov snart. 
 
 
Vi åkte ut till Antons mamma för att lämna tillbaka porslin vi lånat till vigselfesten. Fick en Narnia-feeling av lampan och trädet, men blev inte riktigt samma på bild. Vi tog en långsam, och lite kortare promenad. Belönades med fika efteråt.
 
 
Svängde in på vad jag tycker är Kungälvs bästa secondhand-affär, Hearts, på vägen hemåt. Den är välsorterad och personalen är duktiga på skyltning och sociala medier - kan spana in i förväg vad de har och se om det har kommit in något som är intressant. Fyndade täcken och madrasskydd till spjälsängen. Fick allt för 65 kr. Taget.
 
 
Läste kurslitteratur i soffan. När jag inte sov eller fick mina tånaglar klippta av Anton - jag börjar bli oförmögen att göra det själv. Mycket romantiskt. ♥ 
 
 
Middagsdags! Anton fixade hasselbackspotatis medan jag gjorde i ordning bönbiffar efter detta recept. Var väldigt enkelt och mättande. Rekommenderar. 
 
 
Ta-da. Kanske inte mest inspirerande bilden, och kan rekommendera att inte äta med soltorkade tomater för det gjorde sig inte bra till. 
 
 
Tillbringade lördagskvällen med att titta på en av alla inför-förlossningen-videor som vår barnmorska tipsat oss om. Bra utgångspunkt att kunna diskutera vad vi ser fram emot eller är rädda för.
 
 
Somnade med Norrtullsligan i nya sänglakan som var en bröllopspresent. Och därmed passerade vi en vecka som gifta.
 
 
SÖNDAG. Käkade extra fiberrik havregrynsgröt, vilket min barnmorska tipsat om. Med lite hela linfrön, fiberhusk (85 % fiber!), jordnötssmör, pumpafrön, solrosfrön, och frysta blåbär som tinar i gröten. Och sex (stycken) morgontabletter. Kan ha blivit lite väl mycket fiber för min mage dock; hade så otroligt ont i magen senare på kvällen.
 
 
Fick för mig att leka florist och rädda buketter vi fick på vigselfesten. Misstänker att mitt återupplivningsförsök kan ha varit försent - antagligen var de redan för långt gångna över dödsgränsen. De ser inte så mycket gladare ut idag. 
 
 
Skulle följt med och köpt en möbel av en privatperson, men fick inte plats i bilen och fick stanna hemma. Testade kläder att ha på begravning (har ju begränsad garderob just nu), och tog ett foto à la runt 2010-talet med blixt.
 
 
Möbeln bars in av min man (!) och hans syster. En vanlig malmbyrå med fyra lådor som vi tänker göra om till skötbord. Köpte i andrahand via facebook marketplace. Fynd.  
 
 
Apropå facebook har jag under helgen testat att inte gå in i facebookappen, och tycker mig må bättre av det. Höll på att bli beroende av att läsa inlägg i olika grupper och scrolla igenom marketplace i jakt på något att fynda. Beroende och samtidigt så trött av att ta in så mycket information flera gånger dagligen och på kort tid. Vi behöver uppenbarligen en paus från varandra, facebook. Eller tydligare regler kring användandet. Detsamma gäller Tradera-appen där jag kan fastna och titta runt här och där, men i vart fall utan att köpa något. 
 
 
Tog mig ut på en promenad med Flashback forever i lurarna. Minst en promenad om dagen försöker jag få till. 
 
 
Vi provade en annan bröllopspresent: en slökokare. Vi gjorde svamp stroganoff. Har förväntningar om att denna apparat kommer kunna rädda oss under småbarnsåren. Hacka och förbereda ingredienser när det finns ork / tid / möjlighet under dagen och så har vi middag serverad minst 4 timmar senare. Återkommer med en utvärdering om två år.
 
 
Emma och Fredrik kom på besök i ösregnet. Tog tyvärr inga bilder - hade fullt upp med att visa runt dem i vårt hem, äta svamp stroganoff (som vi tycker saknade någon ingrediens men är fullt ätbar), prata om livets händelser, och få hjälp med att äta upp de sista bitarna av bröllopstårtan. 
 
 
Fyllde på min dosett för de två kommande veckorna. Har käkat järntabletter varannan dag i ungefär en vecka nu (efter barnmorskans råd) och tycker jag märker en skillnad vad gäller ork och humör. Avslutade söndagen på samma sätt som kvällen innan. Inför-förlossningen-video, diskussion, och Norrtullsligan. En helg från ett stillsamt liv. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0