Mitt litterära år 2022

2023-01-11 14:05:00
Böcker Tillbakablickar
 
My year in books, 2022
 
 
Tänkte försöka sammanfatta förra året. Denna gång blir det i bokväg. Har inspirerats av Floras lista, och min Goodreads-sammanfattning denna gång. Blir ett långt inlägg det här. Häng med!
 
 
Hur var bokläsningsåret 2022?
Tycker det började starkt och jag varierade mellan nya och äldre titlar. Fick läst en del gamla klassiker från min mormors boksamling, vilket varit ett mål sedan jag tog över den. Men efter sommaren, och i samband med graviditeten blev det färre och färre böcker. Mer lättlästa deckare än skönlitteratur, och till slut mest gravid- och föräldraböcker. 
 
 
Hur många böcker läste du 2022?
Minst 43. Några böcker (om att bygga hus, och graviditetsböcker) gick inte att registrera på Goodreads. Minst 11 043 sidor blev det.
 
 
Vilka böcker läste du i början av året?
Igår av Ágota Kristóf
Dorian Grays porträtt av Oscar Wilde
Amsterdam av Ian McEwan
Bedragaren av Maria Ahlqvist Ruokolahti
1793 (Bellman noir #1) av Niklas Natt och Dag
Unselling: Sell Less ... To Win More av Peter Bourke
NW av Zadie Smith
Vem fruktar döden av Nnedi Okorafor
Detaljerna av Ia Genberg
Trollkarlen från Lublin av Isaac Bashevis Singer
Torsdagsmordklubben av Richard Osman
Aftonland av Therese Bohman
Havet av John Banville
Sympatisören av Viet Thanh Nguyen
Molnbullar av Heena Baek
Tintin au pays de l'or noir (Det svarta guldet) av Hergé
Mellan floderna av Duraid Al-Khamisi
1794 (Bellman noir #2) av Niklas Natt och Dag
Tintin et les picaros (Tintin hos gerillan) av Hergé
De dödas sång av Jesmyn Ward
Är mor död av Vigdis Hjorth
Jag går och lever av Mirja Unge
Djurens gård av George Orwell
Natten av Sara Gordan
En kvinnas frigörelse av Édouard Louis
Hit, men inte längre av Maria Maunsbach
Löpa varg av Kerstin Ekman
 
 
Och vilka läste du resten av året?
Rovfåglarnas tid av Elisabet Nemert
Mina drömmars stad (Stadserien #1) av Per Anders Fogelström
Barn av sin stad (Stadserien #2) av Per Anders Fogelström
Minns du den stad (Stadserien #3) av Per Anders Fogelström
I en förvandlad stad (Stadserien #4) av Per Anders Fogelström
Catfight: Nidbilder av kvinnor i grupp av Johanna Wester
Rolf av Malin Lindroth
Stad i världen (Stadserien #5) av Per Anders Fogelström
Varför jag inte längre pratar med vita om ras av Reni Eddo-Lodge
Städerskan av Nita Prose
Vi dödar Stella av Marlen Haushofer
Windsorknuten (Her Majesty the Queen Investigates #1) av S.J. Bennett
Rapport från en skurhink av Maja Ekelöf
1795 (Bellman noir #3) av Niklas Natt och Dag
Praktika för blivande föräldrar: gravidfakta och barnkunskap på en vetenskaplig grund av Agnes Wold
Ebbas gravidbok av Ebba Kleberg von Sydow
 
 
En bok du inte läste klart?
Mellan floderna. Vill dock rekommendera den, det jag tog mig igenom var toppen. Vet inte hur jag ska beskriva den - kanske som en novellsamling om människoöden som ängeln Gabriel stöter på när han av Gud får uppdraget att åka ner till jorden. Vissa stycken var bara några få rader - ändå lyckas Duraid Al-Khamisi att få mig att bry mig om (eller avsky) karaktären som nämns och dens öde. otroligt skriven med andra ord. Att jag inte tog mig igenom den var för att jag inte orkade lägga ner så mycket känslomässigt engagemang sida efter sida.
 
 
En ny genre för året?
Utöver självhjälpsböcker i form av gravid- och föräldraböcker och husbyggar-böcker, så blev det en del fantasy (t ex Vem fruktar döden) och lättsamma deckare (t ex Städerskan och Torsdagsmordklubben). Det trodde jag väl inte där i början av januari, men så blev det.
 
 
Några omläsningar?
Antagligen några Tintin-böcker. Och omläsningar i plural av gravidböckerna för att få information om fostren/bäbisarna.
 
 
En bok som fick dig att gråta?
Den boken i Staden-serien när Henning dör. Grät och skrek nej det får inte hända och Anton fick komma och trösta mig.
 
 
En bok som fick dig att skratta?
Ingen tror jag?
 
 
En bok som gav dig perspektiv?
Jag kommer välja två. Catfight: Nidbilder av kvinnor i grupp. Om att tjejer och kvinnor har porträtterats och porträtteras som att vi inte kan "leka tre". Läste ett avsnitt om att det är ytterst sällsynt i filmer och böcker där tjejer har fler än en tjejkompis (inte ens när de är i huvudkaraktär), medan det snarast är kutym för killar att ha flera killkompisar (exempel: Bamse, Ariel, Tintin, Mulan). Det avsnittet har stannat kvar i mig; hur kommer det sig att Sebastian och Blunder måste vara av manligt kön? Varför jag inte längre pratar med vita om ras. Fick en inblick i hur det är mötas av rasism i olika former och trötta kommentarer som försöker vifta bort ens upplevelse (med brittiskt / europeiskt perspektiv). Gjorde liknelser till sexism som jag själv upplevt medan jag läste.
 
 
Vilka 10 böcker gav du högst betyg?
Djurens gård av George Orwell
Mina drömmars stad (#1) av Per Andres Fogelström
Barn av sin stad (#2) av Per Anders Fogelström
I en förvandlad stad (#4) av Per Anders Fogelström
Varför jag inte längre pratar med vita om ras av Reni Eddo-Lodge
Detaljerna av Ia Genberg
1793 av Niklas Natt och Dag
Trollkarlen från Lublin av Isaac Bashevis Singer
Havet av John Banville
Natten av Sara Gordan
 
 
Vilken gravid-/föräldrabok vill du rekommendera?
Agnes Wolds bok Praktika för blivande föräldrar. Uppskattade det vetenskapliga och "ta det lugnt det löser sig"-attityden. Läste till exempel att jag kan inte skada fostren genom att äta för lite någon period, moderkakan kommer suga åt sig all näring och det är jag som kommer drabbas av näringsbrist och inte de. Inte förrän jag kommer till svältnivå. Läste också att det är otroligt svårt att vara den som bidrar till att det blir missfall (vilket alla kvinnor som på olika sätt försöker få vittnar om). Lugnande. Jag kan liksom inte göra fel.
 
 
Hur tänker du kring läsningen 2023?
Vill försöka hinna läsa något mer skönlitterärt (speciellt innan bäbisarna kommer). Men har låga förväntningar och låga mål för det här året. Två böcker per månad, och i värsta fall får jag räkna in pekböcker eller fler hur-tusan-klarar-jag-av-att-vara-förälder-till-tvillingar-böcker.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0