Vi har blivit föräldrar

2023-03-25 11:22:42
Graviditet / bäbisliv
 
 
We have become parents
 
 
Därutanför våra väggar pågår livet fortfarande. Men härinne i vår lägenhet pågår ett annat liv parallellt där omvärldens händelser ter sig irrelevant. I två veckor har vi nu fått träffa och umgås med våra två barn. De är pyttiga och får än så länge lite hjälp på traven med sondmatning, men vi flaskmatar och ammar dem så mycket de själva orkar. De är alldeles helt perfekta och helt fantastiska och så gulliga. Det är så fint att få ha blivit just deras förälder. Och det bara känns så självklart att det var just de två som låg därinne i magen hela tiden. Våra små hjärtegryn.
 
 
De hade en lördagskväll för två veckor sedan så otroligt bråttom att komma ut i världen. Vi hade vandrat i snön och grillat korv i ett naturreservat på dagen, och barnmorskan hade tidigare i veckan sagt att första huvudet inte var fixerat än. Att vi skulle få träffa dem på kvällen fanns därför inte ens i min vildaste fantasi. Jag misstog vad som måste ha varit förvärkar för vanliga livmodern-tränar-sammandragningar, och misstog sedan krystningsvärkar för tecken på förstoppning. Alla tips och all information från böcker och videor om förlossningens olika faser gällde inte för oss, vilket också gjorde det svårt att förstå vad som hände. Svårt att estimera, men det kan ha tagit tre timmar från att jag började märka att något var på gång tills att vi fick höra deras skrik för första gången. Kunde ha råkat föda dem hemma i toalettstolen eller i bilen på vägen in till förlossningen, alltså. 
 
 
En otroligt efterlängtad förlossningsbricka klockan halv tre på natten efter att det i ungefär fyra timmar säkerställts att blödningen från livmodern var under kontroll och jag inte behövde opereras.
 
 
Det är konstigt att gå runt därute i omvärlden. Gå runt i mataffären där ingen annan vet att hemma hos mig väntar de mest fantastiska tvillingar på mig, de sötaste små krabaterna. Hur kan inte resten av världen bara ha stannat av? 
 
 
Mitt liv är just nu planerat för ungefär tre timmar framåt tills det är dags för nästa matning. Planerar vad jag vill få gjort i den kommande "pausen". Sova, äta, duscha, ta en promenad, handla, ringa försäkringskassan, höra av mig till någon, bröstmjölkspumpa, krama om Anton, eller lösa korsord? Eller bara ligga bredvid dem i sängen och titta på dem när de sover. Vi hittar våra egna rutiner och system, och jag slås av hur oerhört viktigt (eller framförallt underlättande) det är att som föräldrar vara ett team. Vi har tillbringat en vecka på neonatalavdelningen och tagit med oss en hel del tips och trix hem, vilket jag tror har underlättat denna första tid hemma något enormt. Trots att de är så små har de lyckats ta över i stort sett hela lägenheten. Det är just nu inte ett hem för att bjuda hem gäster på middag, eller för att ha en vardag med jobb. Nej, det är ett hem där det ligger tvättlappar redo på soffan ifall det skulle komma kräks efter matningen, ett hem där hela diskbänken är till för att lufttorka diskade nappflaskor och sondmatningssprutor, och där en hel hylla i kylskåpet är dedikerad till flaskor med bröstmjölk och mjölkersättning. 
 
 
Jag har svårt att förstå att de här små liven på strax över 2 kg var ska bli större, ska springa runt, ska berätta tokiga historier, och ska lära sig att cykla. Har aldrig tidigare levt såhär mycket i nuet. Och jag omfamnar det.
 
 

Kommentarer
Postat av: Pigge

Åh så himla fint ❤️

2023-03-25 @ 23:01:36

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0