Halmstad, Tylösand, ett lekoseum, en skrytig namnsdagspresent

2024-08-23 08:00:00
Min Dag Resor

Halmstad, Tylösand, a toy museum, and a bragging name day gift

I slutet på juli reste vi ner till Halmstad tillsammans med familjen Malmgren. Första stoppet blev lunch på Max innan vi rullade in i stora staden. Premiär för att dricka med sugrör ur mjölkkartong, och att äta hamburgare som vi fick kalla ostmacka för att tvillingarna skulle förstå vad vi menade och äta.

Vi åkte vidare ut till Tylösand för att bada vid Svärjarehålan. Lyckades med lite tur få en parkeringsplats. Hade fullt upp med hinkar och spadar och doppa fötterna och bygga en minipool.

Tillbaka till Halmstad för att checka in på hotellet. Vår utsikt från hotellrummet var slottet. Visste inte ens att Halmstad hade ett slott. Nu vet jag!

Provlåg sängarna. Hade tänkt äta middag i hotellets restaurang men det tog alldeles för lång tid för servitriserna att ta beställningar, så vi tog oss bort till Pinchos istället. Våra barn var trötta och hungriga. Som tur är finns det mycket att titta på runtom i restaurangen. Sedan: hem och marsch pannkaka i säng och försöka varva ner och somna i ett varmt rum.

Vaknade upp i ett varmt hotellrum. Hade lyckats få två spjälsängar även fast hotellet hade missat det i vår bokning och det var helt fullbelagt.

I väntan på att hotellfrukosten skulle öppna klockan 7. Vi har ju ingen tv hemma så tänkte det kunde vara lite exotiskt för barnen att få se på barnprogram. Men de var mer intresserade av dragkedjor och handtag på resväskan. Föräldrarna tittade på barnprogram istället.

Efter frukosten: in i bilen och hoppas på att barnen somnade och fick sin ena sovstund. Jadå.

Tog oss in i Skåne och till Osby för att gå på BRIOs Lekoseum. Våra barn fick fin hjälp, hand i hand, över vägen av Malmgrens äldsta son. ❤

Lyckan när en likadan BRIO-vagn som vi har hemma hittades. Besvikelsen när det visade sig att den satt väldigt väldigt hårt fast i väggen.

Lekoseum är vad det låter som. En lekplats och ett museum i ett. Gick att bygga och leka i alla rum i den gamla fabrikslokalen. Det bakades till exempel kakor till sittande föräldrar eller byggdes med tågbanor.

Efter ett missförstånd med hotellobbyn hamnade våra pannkakor i frysen över natten. Så till lunch åt vi frysta pannkakor. Vi satt utomhus där det fanns cyklar och lekstuga att busa omkring i.

Lagom till barnens andra sovstund åkte vi tillbaka till hotellet. Det gick dock inte lika lätt att få till vila den här gången, så jag tog mig ut på en barnvagnspromenad i Halmstad medan Anton, chauffören, fick ta igen sig på rummet.

Gick över broarna över Nissan. Pekade ut båtar och gick in på slottets innergård. Mötte upp familjen Malmgren på en lekplats i Norre Kotts park.

Käkade middag på O'Leary's. Lite tidigare än kvällen innan så tvillingarna var på lite bättre humör, speciellt när det fanns ballonger att pyssla med i väntan på maten. Vi såg OS på de stora skärmarna, och det var nog det enda jag såg live av OS.

När barnen somnat gick jag, Anton, och Lisa upp till jacuzzin på högsta våningen. Hade helt okej vy över staden.

Dagen efter beslöt sig våra barn för att vakna innan klockan 6. Vad jag inte visste här var att jag vid frukosten skulle bli helt slut av att inte ha vilat ikapp alla intryck och hanteringarna av barnens sinnestämningar, och grät.

Men innan dess: Det var min namnsdag. Anton hade lyckats smussla med sig en present. ❤ Två t-shirtar (med samma tryck fram och bak) som han hade specialbeställt. Blev så otroligt glad. Så fint. Så skrytigt.

Vi orkade inte underhålla barnen längre i det lilla hotellrummet så vi gick ner till lekrummet bredvid frukosten, i väntan på att den skulle serveras. Barnen var på vill-inte-vara-still-humör.

Jag hämtade frukost till oss medan Anton passade barnen. De ville inte äta. Ville inte sitta still. Slängde ner mat på golvet. Och som nämnt ovan grät jag av trötthet lagom till att Malmgrens kom, och vi fick hjälp att passa barnen. Så så tacksam.

Vi hade funderat över om vi ville upptäcka något mer när vi ändå hade tagit oss iväg, men bestämde oss för att det vore skönast att bara åka hem. Så medan Anton packade ihop rummet tog jag tvillingarna på en promenad i vagnen - och de somnade tack och lov, så skönt. Det är något speciellt med att gå igenom en stad klockan åtta på morgonen. När staden håller på att vakna. Hur spår från gårdagen finns kvar, och hur den är på gång att ladda om för dagen. Uteserveringar som damsögs. Lastbilar med leveranser längs med gatan. Några få cyklister på väg någonstans. Öde torg.

Så kom vi till slut hem igen. Hem till dammsugaren till en av tvillingarnas stora glädje. Skojar inte. Vi hann knappt komma in innanför dörren förrän dammsugaren var framtagen.

På kvällen åt jag kärleksmums min namnsdag till ära, och tittade på Otroliga spelen på SVTplay. Vad jag tar med mig som förbättringspunkt till nästa resa: glöm inte att vila själv mellan alla aktiviteter. Men kul med resa, är så väldigt glad över att vi tog oss iväg.