Isgator, irritation, ifred, och ihållande magvärk

2024-02-11 08:00:00
Min Dag
 
 
Sheet of ice, annoyance, in peace, and stomachache
 
 
 
Häng med på sista dagarna av januari och första dagarna av februari. I januari var det partier med riktig isgata i några dagar medan det pendlade mellan plus- och minusgrader. Hade jag inte hållit i vagnen hade jag lätt halkat. Brytit svanskotan och lårbenshalsen. Riktigt svårt att försöka få fart när fötterna glider bakåt och vagnhjulen knappt har fäste.
 
 
Men när jag inte parerade isfläckar njöt jag av solen. Det positiva med att ta vagnen själv ibland (och när barnen till sist har somnat) är att det blir en egentid med podcast.  
 
 
Det blåste och det var högt vatten. Barnvagnen tog sig nästan själv över bron med hjälp av vinden.
 
 
Har ni tröttnat på bilder över älven? I så fall synd. Lär komma fler. Är ett så lättfångat objekt.
 
 
Till sist kom den riktigt regniga dagen och fick bort isfläckar och stora delar av de snöhögar som ännu var kvar. "En regnig bild bland alla dina soliga på bloggen", sa Anton. En stund efter att denna bild togs höll jag på att bli fullkomligt galen av att ena barnet bara skrek och skrek och skrek och det gick ju inte att förklara att jo vi måste ha regnskyddet på även om du inte ser så mycket och snälla rara bara somna någon gång. Anton fick köra vagnen och jag gick irriterad en bit bakom. Kände att det fanns risk att jag puttade ner hela vagnen i älven annars.
 
 
Ett av alla våra bad. Badar varje tvilling en gång i veckan tillsammans med en förälder. Jag höll på att bli helt slut av att det ska klättras upp och ner och hit och dit och stressad över att de ska slå sig på hårda kanter. Så jag kom på, i mitt tycke den helt geniala, leken att ställa upp badleksakerna på kanten så barnen kan slänga ner dem i vattnet. Och sådär håller vi på en bra stund. Sedan dusch och pyjamas och läggdags.
 
 
Vi tog oss till öppna förskolan en dag och hängde. Tog bilen dit, men efteråt promenerade jag med vagnen hem medan Anton for och handlade. Barnen däckade snabbt. Det var fantastiskt. Egentid. Även om det var kämpigt uppför branta backen. Tog min tid. Gick omvägar. Fick lyssnat klart på ännu ett podavsnitt. Men väl hemma ville jag bara sitta stilla i soffan.
 
 
Vi tog oss ut på promenad med Antons brors familj i Toröd. Jag hängde där en del när jag var liten, men det har förändrats sedan dess. Det finns spår av linbanan vi susade fram på, men inte mer än så. Vi lärde oss att barnvagnsbart inte är det samma som barnvagnsvänligt. Snabb fika utomhus, sedan hem till brodern. Blomkålssoppa. Lek. Bus.
 
 
I måndags åkte vi hem till mamma och pappa. Mamma var ledig från jobbet och det gäller att passa på att umgås med personer som är hemma på vardagarna - helgerna blir så lätt fulla. Jag och Anton fick äta lunch ifred medan barnen "lekte" med duplo. Det var drömmigt. Kunde läsa tidningen och lösa klart ett korsord. Ut på promenad på långa grusvägar och asfaltsvägar. 
 
 
I tisdags kom det snö igen. Det var vi inte beredda på. Vi tog oss till biblioteket och hem igen ändå. Barnen röjde bland pekböckerna medan jag plockade på mig skönlitterära böcker att låna hem.
 
 
Jag hade så fruktansvärt ont i magen. Andra gången på kort tid, så började utesluta att jag råkat få i mig gluten. Tänkte att en alvedon skulle hjälpa men på vägen hem kändes det som att det brann och jag drömde om en rullstol eller tänkte att jag kanske får krypa hem eller tänkte att ska jag vända om och gå till sjukhuset? Det gick som tur var över en stund efter att vi kommit hem. Går det att få så fruktansvärt ont i magen efter att ha ätit för mycket curry på kort tid? Hoppas att det är så. Så att det inte är något annat. Klart slut.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0