Från Bodø till Tromsø (En Norgeturné i oktober)

2020-04-29 08:29:29
Jobb Resor - Norge
 
From Bodø to Tromsø (A Norway tour in October)
 
 
 
I slutet av oktober förra veckan tog jag Nordlandsbanan till Bodø. Så fina vyer utanför tågfönstret. Och snö! (Del två av min Norgeturné hittas här.)
 
---
 
In the end of last October, I took the Nordland line to Bodø. So nice views outisde the window. And snow! (Part two of my Norway tour is found here.)
 
 
HEJ SOLEN!
 
---
 
HELLO SUN!
 
 
Gick av tåget, låste in packningen i ett skåp på stationen, och började vandra omkring. Hade inget hotell att checka in på eftersom jag skulle resa ännu mer norrut igen på eftermiddagen.
 
---
 
Got off the train, locked in my bags at the station, and started to walk around. Had no hotel to check in at since I would head further north again later that afternoon.
 
 
Bedömde Bodø till att vara en gullig liten stad.
 
---
 
Evaluated Bodø to be a cute little town.
 
 
Hittade biblioteket! Gillar att gå till bibliotek och kyrkor i städer. De brukar ofta vara fina arkitektiskt, och inbringa något slags lugn hos mig.
 
---
 
Found the library! I like to visit libraries and churches in cities. Usually, they are nice to look at and calm me down.
 
 
Böcker och hav ♥ Ibland är det inte mycket mer än så jag begär. Satte mig här en stund och jobbade och förberedde mig inför ett möte jag skulle ha senare.
 
---
 
Books and ocean ♥ Sometimes that's all I ask for. Sat down here for a while and did some work and got prepared for a meeting later that day.
 
 
Tog sedan en sista titt på havet. Känner hur lugn jag blir av att bara titta på den här bilden. Så harmoniskt.
 
---
 
Took a last look at the sea. Feel how I become calm just looking at this photo. So peaceful.
 
 
Satte mig på en buss till universitetet. Det började snöa.
 
---
 
Step on a bus to the university. It started to snow.
 
 
Halsduken blev vit.
 
---
 
My scarf turned white.
 
 
Käkade lunch i universitetets matsal. Universitets restauranger är ofta billiga och bra - dagens tips! Hade möte med en forskare som studerar alger.
 
---
 
Had lunch in the cafeteria. Universities' restaurants are often cheap and good - tip of the day! Had a meeting with a researcher that studies algae.
 
 
Jag hade kommit för tidigt så passade på att ta en promenad i området. Solen var redan på väg ned vid halv två (13:30). Tur att snön lyser upp i det mörka.
 
---
 
I had arried too early, so I took a walk in the area. The sun was already setting at half past one (1:30 pm). It's good that the snow can bring some light in the darkness.
 
 
Tog bussen tillbaka till staden. Hämtade min packning. Väntade på en annan buss till flyplatsen. Men den verkade bli försenad pga snöfallet under dagen. Fick ta en taxi till slut.
 
---
 
Took the bus back to the city. Grabbed my bagage. Waited for another bus to the airport. But it was delayed due to the snow fall during the day. Had to take a taxi after a while.
 
 
Och så hamnade jag i Tromsø. Där var det minst lika mycket snö. Jag har aldrig tidigare varit så långt norrut. Det är så otrrrroligt långt upp!
 
---
 
And I ended up in Tromsø. There was as much snow, or even more. I have never been so far up north before. It's incredible far north!
 
 
Gick ut på en kort promenad. Solen hade gått ner för läääänge sedan.
 
---
 
Went out for a short walk. The sun had already set several hours ago.
 
 
Det är en liten (men mysig) stad, så det går rätt fort att ta sig igenom den.
 
---
 
It's a small (but cosy) city, so it doesn't take long to walk through it.
 
 
Hittade biblioteket som är inspirerat av en iglo. Gick aldrig in där dock.
 
---
 
Found the library that is inspired by an igloo. I never entered though.
 
 
Var hungrig så gick till Burgr efter tips på Tripadvisor. Inredningen var i retrospelens anda.
 
---
 
Was hungry so went to Burgr (top 10 at Tripadvisor). The interior was inspired by retro games.
 
 
De kunde lätt fixa glutenfritt och vegetariskt. Många pluspoäng då, såklart! Drack chokladmilkshake och läste bok. Det var väldigt gott och jag blev heeelt proppmätt.
 
---
 
They could easily fix glutenfree and vegetarian. Extra credit for that, of course! Drank chocolate milkshake and read a book. It was very tasty and I got soooo full.
 
 
Här ligger det, på Skippergata som var helt täckt av snö.
 
---
 
Here it is, at Skippergate that was totally covered with snow.
 
 
En nattvy med fjäll och bro i bakgrunden. Jag gick och lade mig för att vara redo inför nästa dag i denna stad.
 
---
 
A night view with mountains and bridge in the background. I went to bed to be ready for the next day in this city.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0