Från Trondheim till Bodø med Nordlandsbanen (En Norgeturné i oktober)

2020-04-26 11:25:00
Jobb Resor - Norge
 
From Trondheim to Bodø with the Nordland Line (A Norway tour in October)
 
 
 
I oktober förra året var jag i Trondheim i jobbet. (Del ett hittas här). Strosade omkring på gatorna kring Nidälven. Håll i er, för nu kommer ett gäng turistiga bilder.
 
---
 
I was in Tromheim last October for work. (Part one is found here). Walked around in the streets along Nidelva. Hold on and get ready for some really touristic photos.
 
 
Nidarosdomen gör sig påmind här och där.
 
---
 
You can see the Nidros cathedral from here and there.
 
 
Gick över Bakkebron. Här stod jag ett tag och bara insöp omgivningen.
 
---
 
Went over Bakke bridge. I stood here for a while and just admired the surroundings.
 
 
Hittade en secondhandaffär. På nedervåningen fanns alla möjliga möbler. Det de hade gemensamt var att de på något sätt var trasiga. Idén är att folk som har tid och lust får laga möbeln själv. Gillar idén men det fanns så mycket som var så trasigt och som jag aldrig tror att folk kommer ta med sig ...
 
---
 
Found a second hand store. Downstairs, there were all kind of furnitures. They were all broken somehow. The idea is that people that has time and wants to can fix the furniture themselves. I like the idea but there were so many stuff that was so broken and that I think will never be fixed ...
 
 
Ut igen. Fånga de sista soltimmarna. Viktigt!
 
---
 
Out again. Catch the last sunshines. Important!
 
 
Okej. Detta är sista bilden på Nidälven. Lovar.
 
---
 
Okay. So this is the last pic of Nidelva. Promise.
 
 
Promenerade upp till Nidrosdomen för att se den på nära håll. Det var riktig Halloween-stämning.
 
---
 
Walked up to the Nidros cathedral to see it close. It felt like Halloween.
 
 
Så detaljerad. Så pompös. Gick runt på kyrkogården en stund och filosoferade kring livet.
 
---
 
So much details. So pompous. Walked around in the cemetry for a while and thought about life.
 
 
Gick tillbaka till hotellet. Satte mig en stund och jobbade. Och funderade ut var jag skulle käka middag.
 
---
 
Went back to the hotel. Did some work in the lobby. And figured out where to have dinner.
 
 
Det blev på Frati. De hade glutenfria pizzor. Suveränt och så gott! Satt och läste och tjuvlyssnade på gästerna omkring mig. Hade två franska män till vänster och två tyskar till höger.
 
---
 
Decided to go to Frati. They had glutenfree pizzas. Splendid and so good! Read a book and eavesdropped on the guests around me. Had two French guys to my left and two Germans on my right.
 
 
Det hade blivit många steg under dagen. Bra skit!
 
---
 
Many steps for one day. Some good shit!
 
 
Senare: Steg på tåget mot Bodø.
 
---
 
Later: Took the train to Bodø.
 
 
Fick en sovkupé för mig själv. Så två chokladbitar till mig. Tack och god natt!
 
---
 
Had a sleeping compartment all by myself. So two chocolate pieces for me. Thanks and good night!
 
 
Vaknade upp till ett snölandskap som swishade förbi fönstret. Nordlandsbanen är tydligen en av Europas vackraste tågsträckor. Synd bara at jag sov mig igenom den största delen ...
 
---
 
Woke up to a winter landscape outside the window. The Nordland line is said to be one of Europe's most beuatiful rail lines. So sad that I had to sleep through the major part of it ...
 
 
Men den här utsikten var inte så himla dålig ändå.
 
---
 
But this view was not too bad anyhow.
 
 
Norska fjorden alltså! Herregud. Men det får vara allt för denna gång. Mina äventyr i Bodø tar vi en annan gång!
 
---
 
The Norwegian fjords! Oh my god. But that's all for now. Let's take my adventures in Bodø antoher time!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0