Drömmar i krigets skugga och detektivdagen i Göteborg

2020-03-17 22:12:00
Böcker Kalas och festligheter Min Dag
 
Dreams in the time of war and Detective day in Gothenburg
 
 
 
I min bloggvärld är vi väldigt mycket kvar i oktober. Jag var tillbaka hemma från vår roadtrip i Danmark. Bilen parkerad i garaget (åh de där röda pelarna gör det något svårt att navigera) och vips var det freeeedaaag. Hurra. Slut med jobbdag.
 
---
 
In my blog world we're quite still in October. I was back home from our roadtrip in Denmark. The car parked in the garage (oh those red pillars make it quite hard to navigate) and woho it was Friiiidaaaay. Hooray. End of working day.
 
 
Jag mötte upp Anton på kafé Fröken Olsson. Vi fikade och pratade genom livet. Relationer. Spel. Jobb.
 
---
 
I met Anton at the café Fröken Olsson. We had muffins and talked through life. Relations. Games. Work.
 
 
Kramades hej då och cyklade iväg på min lagom rostiga cykel. Den fick besöka cykelverkstaden några gånger förra året, så den är med i matchen trots att det kanske inte ser ut så!
 
---
 
Hugged him good bye and biked away on my somewhat rusty bike. It has been at the repair shop sometimes this year so it's still in business even if you can't always tell!
 
 
Cyklade hem till Lenis. Som bjöd mig på böngryta till middag. Fick pratat igenom livet för andra gången denna kväll. Mysigt.
 
---
 
Biked to Lenis' place. He served me bean stew for dinner. Got to talk through life for a second time this evening. Cosy.
 
 
Vid tio stack jag hemåt. Genom regnet. Hej hej från hissen.
 
---
 
By ten I went back home. Through the rain. Hello from the elevator.
 
 
Läste Drömmar i krigets skugga. Det är Ngũgĩ wa Thiong'os banrdomsskildring om hans uppväxt i Kenya. Bland annat får han möjligheten att gå i skolan, något han bara hade kunnat drömma om. Jag minns hur han beskrev sin omskärelse och dess betydelse för att få bli kallad man. Minns hur hans far bedrev honom och hans mamma från hemmet. Minns den som väldigt bra! Tips tips tips.
 
---
 
Read Dreams in a time of war. It's the memoir of Ngũgĩ wa Thiong'o's childhood in Kenya. Among other things, he gets the opportunity to study, something he only could dream of. I remember how he described his circumcision and its significance to be called a man. Remember how his father drove him and his mother away from their house. Remember it to be very good! A tip from me to you.
 
 
Så var det lördag! Jag tog på mig mina mest detektiv-kompatibla kläder jag kunde. Väst och rutig kavaj. Glasögon och hatt. Voilà.
 
---
 
Saturday time! I wore my most detective compatible clothes I had. Westcoat and checkered jacket. Glasses and a hat. Voilà.
 
 
Ut i staden Göteborg. För att spela CluedUpp. Som Cluedo fast i verkligheten, ungefär. Evenemanget kallades Gothenburg Detective Day. Passande
 
---
 
Out in the city of Gothenburg. We were about to play CluedUpp. Like Cluedo, but in real life, so to say. The event was called Gothenburg Detective Day. Suitable.
 
 
Till Gustav Adolfs torg där flera lag hade samlats. Såg alla möjliga kreativa utklädnader. Några var Björnligan. Några bar vita skyddsdräkter som CSI. De flesta var inspirerade av Sherlock Holmes.
 
---
 
To Gustav Adolf square where more teams had gathered. Saw a lot of creative outfits. Some were the Beagle boys. Some were white protective clothing like CSI. Most were inspired by Sherlock Holmes.
 
 
Vi använde en app för att få karta och hitta vittnen och misstänkta. Intervjuade tyvärr inga riktiga personer utan alla fanns i appen.
 
---
 
We used an app to get the map and found witnesses and the suspects. Didn't interview any real persons though, but they were all in the app.
 
 
Här är mitt team! Lenis, Dolly, Pigge, Alt, och Hobbe. Vi kallade oss för Cubsec P16.
 
---
 
Here's my team! Lenis, Dolly, Pigge, Alt, and Hobbe. Our team name was Cubsec P16.
 
 
När vi sprungit runt i hela centrala stan och intervjuat folk kände vi att det var dags för fikapaus på Ahlströms konditori. 
 
---
 
When we had run aorund the entire city center and interviewed people, it was time for a coffee break at Ahlström's café.
 
 
Och lunchdags! Det var också dags att samla ihop våra teorier och lägga fram ett förslag på vem som var mördaren.
 
---
 
And lunch time! It was also time for us to gather our theories and present a proposal of who the killer was.
 
 
Ett glatt gäng för vi knäckte gåtan! Bra jobbat av oss. 
 
---
 
A happy gang since we solved it! Good job from us.
 
 
Obligatorisk gruppbild. Vi vann tyvärr inte men vi hade himla kul ändå. Sedan vandrade jag runt lite till med Pigge tills jag behövde åka hem och packa. På söndagen började jag min långa Norge-turné. Men det tar vi en annan gång!
 
---
 
Compulsory group pic. Unfortunately, we didn't win but it was fun anyway. Then, I walked some more with Pigge until I had to head home and pack my bag. I started my long Norway tour the following Sunday. But that's for another time!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0