En jobbvecka i Oslo i mars

2020-03-15 15:05:00
Jobb Resor - Norge
 
A business trip to Oslo in March
 
 
 
Följ med till Oslo vettja! Jag och Ida var ju där i veckan på jobb. Vi tog bilen upp eftersom vi skulle ha några möten utanför Oslo och det helt enkelt blev enklare så. Vårt första möte i måndags var på Nibio i Ås. Vi pratade om jordbruk, odlingar i bioreaktorer och algodling. Det är alltid soligt när jag är i Oslo!
 
---
 
Join us on our Oslo-trip! Ida and I were there this week for business. We drove there since we had meetings outside of Oslo and it was easier for us this way. We had our first meeting on Monday at Nibio in Ås. We talked about farming, cultivation in bioreactors and algae cultivation. It's always sunny when I'm in Oslo!
 
 
Sedan: mot hotellet! Jag hade lyckats få ett rum som var tillgänglighetsanpassat. Med höj- och sänkbara sängar och hjälpmedel inne i badrummet. Inget jag bett om men det kanske inte fanns några andra rum. Vad vet jag. Lade mig hursomhelst i sängen och jobbade litegrann.
 
---
 
Later: check in at the hotel! I got a room that seem to be for people with accessability needs. With beds that could be raised or lowered and aiding tools in the bathroom. Had not asked for this but maybe there were no other rooms. Don't know. However, laid on the bed and did some work.
 
 
Tills det var middagsdags! På med kläder och ut.
 
---
 
Until it was time for dinner! Got dressed and got out.
 
 
Vi vandrade omkring i jakt på att hitta någonstans att äta längs med Akerselva.
 
---
 
We walked around looking for somewhere to eat along the river Akerselva.
 
 
Hej hej från glad tjej. Trots lite hungrig. Foto: Ida.
 
---
 
Hello hello from a happy girl. Even if a bit hungry. Photo: Ida.
 
 
Vi hamnade till slut på hotellets restaurang ändå. De hade gluenfri pizza! Den var helt okej god skulle jag säga.
 
---
 
Though, we ended up at the hotel's restaurant. They had glutenfree pizza! I would say it was okay.
 
 
Kjempegreit! Blev proppmätt. Gick upp på rummet och läste bloggar och åt upp en rulle mjölkchoklad. Det finns alltid plats i magen för choklad. Klart slut med måndag.
 
---
 
Very good! Got so full. Went to my room and read blogs and ate milk chocolate. There's always room for chocolate. Over and out from Monday.
 
 
Vaknade. Tittade på Morgonstudion medan jag gjorde mig iordning. På onsdagen fungerade det inte att se på det eftersom datorn antagligen upptäckt att jag inte var i Sverige, konstigt nog. Vi bodde förresten i Grünerløkka denna gång.
 
---
 
Woke up. Watched the Swedish morning news while getting ready. Strang enough, I couldn't watch it on Wednesday. I guess my computer found out that I wasn't in Sweden. By the way, we stayed in Grünerløkka this time.
 
 
HOTELLFRUKOST. Yoghurt, mackor, juice, äggröra. Börjar känna mig lite tråkig som i princip alltid tar samma. Men gött är det. Brunost för att fira att jag var i Norge.
 
---
 
HOTEL BREAKFAST. Yoghurt, sandwiches, juice, scrambled eggs. A bit boring to always choose the same stuff. But it's so good. Brunost to celebrate that I was in Norway.
 
 
Ida kom och gjorde mig sällskap. Vi hade utsikt över Mathallen.
 
---
 
Ida joined me. We had this view over Mathallen (food court).
 
 
Jag gick upp på rummet. Jobbade och vilade. Kände mig lite trött och tänkte att det är bättre att immunförsvaret få jobba på så att jag inte åker på något trist ...
 
---
 
I went to my room. Worked and reste. Felt a bit tired and thought it is better that I give the immune system time to work than being catched with a cold or something ...
 
 
Vid lunch gick vi in i Mathallen. Försökte hitta något att äta, men det var antingen gluten eller djurdelar i maten. Så vi fick leta reda på något annat ställe.
 
---
 
By lunchtime we went to Mathallen. Tried to find something to eat, but it was gluten or animal parts in the dishes. So we had to find somewhere else.
 
 
Vi käkade på Aristoslo, en medelhavsrestaurang. Den här rätten med gröna linser, soltorkade tomater, och avokado var SÅ GOD. Den var perfekt syrlig. Mmm. Sa till Ida att det inte skulle förvåna mig om jag får carvings på den här rätten någon gång.
 
---
 
We ate at Aristoslo, a Mediterranean restaurant. This dish with green lentils, sundried tomatoes, and avocado was SO TASTY. It was perfectly sour. Mmm. Told Ida that it wouldn't surprised me if I get cracings for this dish any other day.
 
 
Vi åkte på möten hos Folkehelseinstituttet and Rikshospitalet. De hade ganska fullt upp i dessa Corona-tider, men ville ändå ta sig tid för oss. Jag tog inga bilder så ni får en annan utsiktsbild från mitt hotellfönster.
 
---
 
We went for meetings at Norwegian Institute of Public Health and Oslo University Hospital. They were pretty busy in these Corona times, but took time for us. I took no picture, so you get another view from my hotel window instead.
 
 
Tillbaka på hotellet tog jag på mig träningskläder och sprang några kilometrar på bandet. Behövde få springa av mig allt bilkörande.
 
---
 
Back at the hotel. I changed to training clothes and ran some kilometers at the treadmill. Needed to get rid of all the driving around.
 
 
Jobbade litegrann på rummet och mötte sedan upp Ida i foajén. Det fanns någon utställning vid namn "Absence is present" där om jag inte minns fel.
 
---
 
Did some work at the room and then met Ida at the lobby. There was an exhibition called "Absence is present" if I'm not mistaken.
 
 
Jag hade tidigare under dagen fått en minnesbild av ett matställe vi åt på när jag hälsade på Wille för några år sedan. Fick söka runt på bloggen ett tag för att hitta rätt namn och sa till Ida att dit kan vi väl gå? Så det gjorde vi. Det hade bytt namn från Kabash till Hasbak (bara vänt på namnet?) men verkade vara samma upplägg.
 
---
 
Earlier that day I had tried to remember a restaurant that I visited with Wille a few years ago. Had to search at my blog for a while to find the right name and told Ida that we should go there. So we did. They had changed name from Kabash to Hasbak (just shift the name?) but it seemed to be the same format as then.
 
 
Hummus, bönor, linssoppa, rödbetor. En massa gott. Och glutenfritt bröd! Ett superbt ställe.Gillade Bulmer mer denna gång, än förra gången jag var här. Kan ha lärt mig att uppskatta torr cider på fyra år.
 
---
 
Hummus, beans, lentil soup, beetroots. A lot of tasty stuff. And glutenfree bread! A superb place. Like the Bulmer more this time than last time I was here. I've learned to appreciate dry cider for four years.
 
 
Det kom några fler folk medan vi satt där så det var inte så tomt som det ser ut. Men jag misstänker att folk satt sig i självvald karantän.
 
---
 
Some more people came while we were there, so it wasn't as empty as it looks. But I guess that people had quarintined themselves.
 
 
Raskt klipp till onsdag morgon! Sista dagen i Norge för denna gång.
 
---
 
Quickly cut to Wednesday Morning! Last day in Norway for this time.
 
 
FRUUUKOST. Nom nom nom. Ångrade att jag tog ägget för blev så proppmätt av allt det andra. Men jag åt upp det också. Och höll mig stadigt mätt fram till lunch.
 
---
 
BREAKFAST. Nom nom nom. Regretted that I had taken the egg because I got so full from the other stuff. But I finished it. And was full all the way to lunch time.
 
 
Vi hade ett möte på ett företag som tillverkar och forskar på bland annat antibiotika. Det var väldigt intressant! Vi hade fått höra att en medarbetare där var satt i karantän så vi oroade oss litegrann fram till fredag när vi fick höra att personen var tillbaka på jobbet. Ingen fara alls. (Tog den här bilden på hotellet för att mönstret på väggen liknar vår företagslogga litegrann.)
 
---
 
We had a meeting at a company that produces and do research on antibiotics. It was very interesting! They told us that one of their coworkers was quarintined so we were a little bit worried until Friday when we were told that this person was back at the office. No need to worry. (Took this pic at the hotel because the pattern at the wall is a bit similar to our company logo.)
 
 
 
Väl hemma igen. Jag tog en rask promenad i Safjället innan solen var på väg ner. Fick veta att jag skulle stanna hemma resten av veckan, och jobba så mycket hemifrån jag kan två veckor framöver. Så det ska jag göra.
 
---
 
Back home again. I took a quick walk in Safjället before the sun was setting. Got to know that I should stay at home for the rest of the week, and work as much from home that I can for two weeks now. So that's what I will do.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0