Från Tromsø ner till Götet genom vinterlandskap (En Norgeturné i oktober)

2020-05-13 09:58:00
Böcker Jobb Resor - Norge
 
From Tromsø down to Gothenburg through winter landscapes (A Norway tour in October)
 
 
 
Sista delen nu! Sedan får det vara nog med vinterlandskap (det är ju ändå maj när detta publiceras och jag försöker njute av värmen trots att det plötsligt är minusgrader under natten?!?!). Del tre (och de andra delarna) hittar ni här. Jag hade jobbat färdigt för dagen och promenerade omkring i staden för att hitta ett ställe att käka middag på.
 
---
 
Last part! And that's it then, with winter landsccape (well, it is May when I post this and I try to enjoy the warmer weather even if it suddenly is below zero during the night?!?!). Part three (and the other parts) is found here. I was off work for the day and walked around in the city to find somewhere to have dinner.
 
 
Jag gick till Egon.
 
---
 
I went to Egon.
 
 
Inredningen påminde mig om ett alpinskt värdshus. Mysigt. En beställer i baren, säger sitt bordsnummer, går och sätter sig, och får maten serverad vid bordet.
 
---
 
The interior reminds me of an Alpine inn. Cosy. You order by the bar, let them know your table number, sit by the table, and get the dinner served.
 
 
Glutenfri pizza. Igen. Fast quatro formaggio denna gång. Den var helt okej god, tror jag. Minns tyvärr inte. Så då var den väl inte bästa någonsin, men inte heller sämsta någonsin. Varsågod för utförlig recension ... Men servitörerna var trevliga!
 
---
 
Glutenfree pizza. Again. But quatro formaggio this time. It was okay, I think. Can't recall. So I guess it was not the best ever, but also not the worst ever. You're very welcome for this detailed review ... But the waitresses were nice!
 
 
Med mat i magen och bok i fickan tog jag mig ut för ytterligare en promenad. Vandrade över bron till andra sidan vattnet.
 
---
 
With food in my stomach, and a book in my pocket, I went out for another walk. Passed the bridge over to the other side of the water.
 
 
Ishavskatedralen på nära håll. Hann tyvärr inte gå in denna gång.
 
---
 
The Arctic cathedrale close-up. Didn't have time to enter, though.
 
 
Åkte upp på berget med Fjellheisen, en kabinbana som enligt deras hemisda är stolt leverantör av utsikt sedan 1961. Jag förstod vad de menade. Min förhoppning var att få se norrsken. Tyvärr var det molnigt, men jag såg något disigt grönt dansa omkring på himlen. Vill så gärna se det dansa över himlen och speglas i en sjö någon gång. Det är på min vill-göra-lista. Traskade på i snön högre upp för att komma så långt ifrån ljusföroreningen som möjligt. Fick tid att reflektera och rensa tankarna. Så som en bara gör i naturen. På vägen ner mötte jag en kvinna som hade på sig stövlar med höga klackar och jag funderade ett tag på att erbjuda henne mina kängor.
 
---
 
Went up the mountain with Fjellheisen, an aerial tramway that according to their website is proud provider of views since 1961. I could understand what they meant. I had hope to see Northern lights. Unfortunately, it was very cloudy, but I did see something green dance in the sky. I would so much want to see it dance over the sky and its reflection in a lake. It's on my bucket list. Walked through snow higher up to get further from light pollution. Got time to think through things like you only do when in the nature. On my way down, I met a women waring boots with high heels and I thought for a second to offer her my boots.
 
 
Redan fredag! Jag gick upp tidigt och checkade ut från hotellet. Bussen till Narvik gick 6:20. Så nu kommer en hel del bilder från buss- och tågfönster.
 
---
 
Already Friday!I got up early and checked out from the hotel. The bus to Narvik leaved at 6:20 am. So here comes a lot of pics from the bus and train windows.
 
 
De gör det lätt för en att känna sig liten på jorden, de där bergen.
 
---
 
It's easy for those mountains to make you feel small.
 
 
Här någonstans grät jag en skvätt. Skrev till mamma att jag hade velat berätta för mormor att jag nu reser runt i Norge och norra Sverige. De platser i världen hon älskade. Berätta vad jag har sett, lyssna på hennes historier. Men det är svårt att ha en sådan konversation med en person som inte är där mentalt. Kanske började min sorgeprocess redan här?
 
---
 
Somewhere here, I shed a few tears. Wrote to my mum that I had wanted to tell my grandma that I'm now traveling around in Norway and north of Sweden. The places she loved. Tell her what I had seen, and listen to her stories. But it's hard to have such a conversation with a person that's not there mentally. Maybe my process of griefing started here already?
 
 
Det går inte att trösta mig när jag gråter. Det blir bara värre när någon försöker. Så jag försökte dölja det så mycket jag kunde där på bussen. Som tur var hade den inte alltför många passagerare just denna tur.
 
---
 
It's impossible to comfort me when I'm crying. It will only get worse if someone tries. So I tried to hide it as good as I could there in the bus. It was good that this ride didn't have that many passengers.
 
 
MEN HÅLL ANDAN ELLER?!?!
 
---
 
BUT HOLD YOUR BREATH RIGHT?!?!
 
 
I Narvik bytte jag till tåg. Fick dra resväskan efter mig igenom slask på trottoarerna för att jag gick av en hållplats försent. Men hann med tåget! Puh. Hann till och med spana på ett gäng som höll på att spela in en film på tågstationen. De följde med på tåget och filmade landskapet som swishade förbi utanför fönstret. De verkade vara britter.
 
---
 
I changed to train in Narvik. Had to pull my suitcase through slush since I got off the bus one stop too late. But I catched the train! Puh. Even had time to look at a film crew that recorded a film at the train station. They were later also on the train and recorded the landscape passing by outisde the window. They seem to be from the Great Britain.
 
 
En enslig stuga. Bara i Norrland, visst?
 
---
 
A lonely cabin. Only in the north, right?
 
 
Abisko turiststation. Där jag gick av tåget under en annan årstid 3-4 månader tidigare. Nu var hela landskapet förbytt.
 
---
 
Abisko tourist station. Where I got off the train during another season, 3-4 months earlier. The entire landscape was changed.
 
 
Fick lite jobb gjort, trots taskig uppkoppling. Skickade några mail och uppdaterade status på mina projekt. Annars läste jag nog mest bok. Eller stirrade ut igenom fönstret.
 
---
 
Got some work done, even if the connection wasn't the best. Sent some mails and updated status at some of my projects. Otherwise, I read a book. Or looked out through the window.
 
 
Vi stannade till i Gällivare en stund. Jag gick ut köpte en morgontidning (tror jag kan ha läst ut böckerna jag hade med mig) och något att äta.
 
---
 
We had a stop in Gällivare. I went out to buy a paper (think I had finished all the books I had brought) and something to eat.
 
 
HEJ! Det snöade. Senare: sov i en sovvagn och delade hytt med två andra kvinnor som hade med sig varsitt barn. Fick passa det minsta barnet en liten stund innan vi rullade in i Göteborg för att mamman skulle kunna packa ihop sina grejer och göra sig redo för att gå av.
 
---
 
HI! It snowed. Later: slep in a sleeping car and shared the cabin with two other women and their two children. Got to babysit the youngest child before we entered Gothenburg to give the mother some time to pack her things and get ready to get off.
 
 
HEMMA. Lite mer än 24 timmar efter att jag lämnade Tromsø. Här är förresten min lägenhet. Tror inte jag har visat den? Det här är dessutom innan jag fick min soffa, och innan jag bestämde mig för att byt plats på bord och soffa. Men annars ser det typ likadant ut. Utrymmet på väggen ovanför skrivbordet har jag lämnat åt en tv. Får se om det någonsin blir av dock - de är ju så himla dyra och jag vill ha OLED helst. Nåväl.
 
---
 
AT HOME. A little bit more than 24 hours after leaving Tromsø. Here's my apartment, by the way. Don't think I've shown it? This is also before I got my sofa, and before I decided to switch place of my dinner table and sofa. But otherwise, it looks quite the same. The space above my desk is left for a TV. Will see if I ever buy one though - they are so expensive and I want an OLED. Oh well.
 
 
Stack till biblioteket för att hämta ut fler reserverade böcker. Standardproblem för mig. Reservera böcker är alldeles för enkelt ... Men jag har tagit mig igenom hela denna hög. Läst ut alla utom En engelsk gentleman och Vitt brus, pga lånetiden gick ut. Klart slut från en Norgeresa!
 
---
 
Went to the library to pick up more booked novels. My standard problem. To book books are far too easy ... But I got through the pile. Finsihed all of them except for Old filth and White noise, since the loaning time ended. Over and out from this Norway tour!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0