Juli i Skåne och Småland - nationalparker som i Jurassic Park, stekpannor, och gamla vattenkraftverk

2022-07-29 09:51:20
Böcker Resor

July in Skåne and Småland - national parks as in Jurassic Park, cast-iron pans, and old water wheels

I mitten av juli hängde jag och min kille i Skåne. Vaknade upp på måndagsmorgonen till frukostbuffé på vandrarhemmet Villa Söderåsen där vi skulle sova en natt till. Så gulligt par som äger stället förresten, och som önskar god morgon och gärna tipsar om saker att hitta på i närheten.

Gick upp och bytte om till vandringskläder. Min kille tycker att jag ser ut som en militär i dessa kläder. Så den färgglada kepsen får tona ner det hela till en inte-så-militärig utstyrsel.

Vi åkte till Söderåsens nationalpark och bestämde oss för att ta Kopparhattsrundan efter en kik inne på naturrum. Lärde oss att de hittat spår av dinousaurierna här, att det funnits vulkaner, och att det också finns spår av både istid och tidigare generationers människor.

Traskade under höga träd och bredvid porlande vattendrag. Hade med en broschyr om stället och försökte följa utmaningen om att hitta och upptäcka specifika saker i området.

Se ett rasberg var en av utmaningarna. Det gjorde vi! Ser ut som sprängsten men är gjort under istiden.

Vi tog en avstickare bort till Liekroken. Satte oss och åt lunch med detta vidunderliga landskap till vy. Upplevde det som att jag var med i Jurassic Park och förväntade mig att några av träden skulle röra sig närsomhelst. Att vi skulle få se ett dinosauriehuvud där borta på avstånd. Eller kanske en svanstipp.

Vidare bort till Kopparhatten för att stå på den berömda utkiksplatsen.

Skog skog skog så långt ögat kan nå.

Hörde danska, svenska, tyska, och vad jag tror måste varit isländska på vår väg tillbaka. Kikade ner på Skäralidsdammen där vi börjat vår vandring.

En snabb vilopaus på vandrarhemmet efter det och kolla upp var vi skulle kunna käka middag.

Vi traskade ner till Röstånga Gästgivaregård och slog oss ner i den stora matsalen.

Jag tog vegetariska biffar som smakade helt okej. Det var dock palsternacka (eller kålrot?) i de ugnsrostade grönsakerna. : ( Dem är de enda grönsakerna jag har svårt för - mest för att de luras och får en att tro att det är potatis.

Tog en kvällspromenad i Röstånga och runt en damm. Sedan fick det vara nog med utomhusaktiviteter för denna dag.

Tisdag! Sol! Frukost utomhus! Och en bok! Fantastiskt vilken start på dagen! Läste Barn av sin stad av Per Anders Fogelström (andra boken i Stad-serien). Läste ut den tredje boken i serien häromdagen och ska börja på fjärde nu. Verkar inte som att mormor och morfar hade den femte boken så den har jag beställt av en privatperson. Vill fortsätta läsa om hur det går för alla personer det växer fram ett relationband med, och vad de ska tänka och tycka om hur omvärlden och staden förändras.

Vi packade ihop våra grejer och tackade för oss. Åkte vidare nordost. Mot Småland! Stannade i Värnamo för att äta sushi och glass vid Lagan. Tog oss sedan till ännu en nationalpark: Store Mosse. Två nationalparker på samma semester är inte så illa får jag ändå säga.

Gick in på naturrum först och lärde oss att det tidigare legat en sjö här, men för att få mer jordbruksmark så sänktes sjön. Nu görs dock försök att återfå området till hur det var innan. Det var fullt med liv! Såg ekorrar och fåglar och ödlor på vägen till fågeltornet. Gick Skogstrollens stig också - så himla mysig.

Vi satte oss i bilen igen och stannade till på Töllstorps industrimuseum. Vilken upplevelse det blev! Möttes av den glada och exentriska ordförande i föreningen när vi kom, och fick sedan en guidning av den kunnige vice ordförande. Helt klart värt att få en guidning och se alla gamla vattenhjul sättas igång och tunna ut järntrådar, mala mjöl av rågkorn, och hamra järnbitar platta. Få se när vår guide på kanske under en minut böjde fram en vanlig visp, och se på vävstolar för järntrådar.

Köpte med oss vispar (som ordförande böjt till själv hemma i källaren), och en potatissticka. Satt och fikade på hembygdsgården och bokade hotell i Värnamo för en natt till på vår resa.

Vaknade tidigt (som vanligt) och gav mig ut på en morgonpromenad. Mötte inte en levande själ. Var väl i och för sig inte väntat då vi tog ett hotell i närheten av motorvägen ...

Efter frukost stannade vi till på Skeppshults fabrik. Jag var där för några år sedan när vi firade påsk i Fegen

Det var sig likt. Vi köpte med en stekpanna av mindre modell. Får ju passa på.

Vi landade en stund i Fegen också. Gick naturstigen vid vandrarhemmet och kapellet. Förundrades över att ingen hade plockat några blåbär - var alldeles fullt!

Det var kanske veckans varmaste dag. Ett dopp i sjön var givet.

En turist i älgskrud och hatt (min kille hade väldigt roligt åt detta). Stannade till på Gekås i Ullared för lunch. Blev mest att vi spanade på folk, och köpte godis. Vilket ställe det har blivit! Med eventhall, hotell, turistinformation, och ännu större varuhus. Ja jisses. Det var alles från vår semesterresa som kan sammanfattas med nationalparker, djur, och andra upplevelser i naturen.

Nu ska vi strax packa ihop oss för att åka ut till landet och förbereda inför en 30-årsfest med bäst-i-test-tema. Är så otroligt taggad och pepp på detta! Ha en underbar helg, hörrni!