Stargate. En julberättelse - en bokrecension

2024-01-26 08:00:00
Böcker
 
 
Stargate. A Christmas story - a book review
 
 
Hörrni det är fredag igen, dags för bokrecension. Jag har läst ännu en bok av Ingvild H. RishøiStargate. En julberättelse. Gillade Vinternoveller så hade förhoppningar om även denna bok. Och de infriades. 
 
 
För det första är det är en kort bok på under 150 sidor, vilket passar mig detta år. För det andra var den svår att lägga ifrån sig. Bara läsa lite till tänker jag medan minuterna går och plötsligt har en timme gått och jag kanske borde ha gått och lagt mig och sådana bladvändare får alltid högt betyg. Hursom. Berättelsen handlar om 10-åriga Ronja vars pappa hamnar i alkoholismens klor igen, strax efter att han har fått jobb som julgransförsäljare på ett torg i Oslo, ett jobb som hennes äldre syster Melissa lyckas ta över. Och för en tid är kylskåpet fullt igen. Det finns hopp om julklappar och julgranar. Precis som i Vinternoveller är varje ord och mening vackert utmejslade och får berättelsen att sväva fram och ger den tyngd och känsla.  
 
 
Gav den fem av fem i betyg. Läs! 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0