Listan om mitt 2023

2024-01-18 08:00:00
Frågelistor Tillbakablickar
 
The list about my 2023
 
 
Gjorde du något 2023 som du aldrig gjort förut?
- Gifte mig!
- Födde barn! I plural. Hängde på neonatalavdelningen och tog hand om två små barn med allt vad det innebär.
 
 
Vad var din största framgång jobbmässigt 2023?
Inget, har varit föräldraledig majoriteten av året. 
 
 
Och vad var din största framgång privat?
Att förstå hur jag fungerar med lite sömn, och att utforska min roll som förälder. 
 
 
Vilka länder / städer / platser besökte du?
Enda större utflykterna vi gjorde var till Nääs slott och skördefesten på Öland. Vi bodde mycket i Antons familjs sommarstuga under sommaren, men gjorde inga större eskapader därifrån. 
 
 
Bästa dagen på året / ett datum du kommer minnas från 2023?
21 januari när vi vigdes. Och marsdagen då våra tvillingar föddes. Och deras dopdag.
 
 
Vad gjorde du på din födelsedag / hur firade du din födelsedag?
Anton hade fixat ihop en överraskningsfest till mig hemma hos oss några veckor innan min födelsedag. Blev så glad och rörd! ♥ Vilket jobb att hålla det hemligt och styra allting. Tänkte ja, jisses vilken grej i veckor efteråt.
   Min födelsedag firade jag med bara min lilla familj. Pannkaksfrukost och pussel när barnen somnat. Minns det som att jag var väldigt trött den dagen. 
 
 
Vad gjorde du på midsommar?
Hängde med Antons familj. Var på en hembygdsgård och tittade på när de större barnen dansade kring midsommarstången. Barnen låg i deras babygym i skuggan i gräset. Åt jordgubbar och färskpotatis.
 
 
Och vad gjorde du under jul och nyår?
Jul firades i tre dagar med Antons och min familj. Vi fick en vilodag emellan vilket var behövligt för att komma ikapp med sömn och vardagssysslor. Nyår hängde vi första hemma i lägenheten och åkte sedan hem till Malmgrens efter fyrverkerierna.
 
 
Bästa köpet?
En amningskudde som gav bra med stöd - upptäckte när vi kom hem att vi behöver ju två om även Anton ska kunna mata med nappflaska. Vi använder den fortfarande, först som sittstöd för barnen och nu som ett slags skydd att ramla på.
 
 
Maträtten du åt mest under 2023? Bästa matupptäckten?
Lasagne kanske, det är en bra matlåderätt och lätt att göra mycket av. Sådant uppskattas just nu. Söndagspreppen har vi kört mycket, och har blivit förvånad över hur otroligt gott allting blev. Billigt och vegetariskt och Ca 25 kr per portion är de vi har testat. Men det bästa är att jag upptäckt att jag tål mandel! Och därmed kan äta semla, så länge den är glutenfri. Fantastiskt.
 
 
Vad gjorde dig riktigt ledsen?
Att vara övertrött och behöva ta beslut eller prestera. Att världen kan vara så hatisk. Att så många i min närhet gick bort, mitt i vår babylycka.
 
 
Vad gjorde dig riktigt glad?
Att få en överraskningsfest ordnad åt mig. Har alltid drömt om att bli överraskad med en fest. Att höra barnen skratta och varje vårdbesök där vi får veta att allt ser bra ut.
 
 
Något oväntat som hände?
Att tvillingarna kom mer än en månad för tidigt, och bara lite plötsligt sådär. Alla extra läkarundersökningar vi varit på.
 
 
Vad önskar du att du hade gjort mer?
Sovit och tagit saker med ro.
 
 
Vad önskar du att du hade gjort mindre?
Stressat upp mig över att saker måste fixas nu.
 
 
Vad är du mest stolt över under 2023?
Att jag och Anton har utvecklat ett bra föräldraskap. Att kroppen snabbt återhämtade sig från förlossningen och graviditeten. Mina barn.
 
 
Årets bästa låt, bok, film, och tv-serie?
Flowers med Miley Cyrus.
   Bästa bok blir Gatan av Ann Petry, ett mästerverk jag verkligen rekommenderar. Men tycker att majoriteten av böckerna jag läste i år har varit kanon!
   Har varit ett dåligt filmår, svårt att få till att se en hel film. Triangle of sadness var bra. 
   Serie: Historien om Sverige, och Kungen och jag. Båda på SVT.
 
 
Finns det något som kunde ha gjort ditt år bättre?
Tror nog faktiskt inte det. Eller okej, lite mindre vätskefyllda ben och gravidkrämpor men det känns glömt och förlåtet nu.
 
 
Högsta önskan just nu för 2024?
Att jag får ett jobb. Att barnen fortsätter mår bra. Lite fred på jorden hade inte suttit fel.
 
 
Tidigare års sammanfattningar finns här:
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0